Een sering is familie van de gewone Ligustrum die je veel als haag ziet. En net als de ligustrum kan je ook een sering uitstekend snoeien. Doe dat direct na de bloei maar nu kan ook alleen heb je dan dit voorjaar geen bloemen. Zelfs een zeer oude sering met dikke takken en al echt stammen kan je zonder risico tot een halve meter afzagen. Soms heb je dan het eerste jaar na het snoeien minder of geen bloemen maar het tweede en alle volgende jaren heb je een volkomen vernieuwde seringenstruik waarvan de bloemen ook weer groter zijn. Gewoon durven!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb er slechte ervaring mee. Na het snoeien heeft mijn sering jaren niet meer gebloeid. Ik ben dus wat voorzichtiger geworden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoi Ruth, Het is al eerder gebeurd dat mijn antwoord precies onder jou( tegenstrijdig ) antwoord staat. Ik schrok er gisteren van, was niet de bedoeling hoor. Seringen kan je altijd goed terug snoeien, maar soms zijn de omstandigheden uitzonderlijk, waardoor de sering het toch slecht doet. als de oude struik boven andere struiken is uitgegroeit, en je snoeit hem dan flink terug dan komt de nu lagere struik te donker te staan en gaat daarom slecht of helemaal niet bloeien. Vaak zijn er ook veel wilde takken uit de grond die na het snoeien alleen maar groter worden en slecht of anders bloeien. zo zijn er nog wel een paar oorzaken op te noemen Ga ik voor je uitzorken maar dan moet ik nog iets meer weten over jou sering groeten. ed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn sering staat in een tuinafscheidende haag en krijgt door een hoge boom weinig licht. Hij was lang en dun geworden met slechts enkele bloeitakken per jaar Ik heb hem destijds flink teruggesnoeid in de hoop hem wat voller te maken. Hier heb ik jaren spijt van gehad. Vorig jaar heeft hij weer "zielig" gebloeid. Ik ga hem binnenkort een betere plek geven. Adviezen zijn welkom.
Groeten,
Ruth
P.S. Als je op "sering snoeien" googled, krijg je ook tegenstrijdig adviezen over wel en niet snoeien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ruth, Gezien je beschrijving staat je sering inderdaad te donker en kan dan na het snoeien niet meer herstellen. Een sering heeft de hele dag zon nodig en voedzame grond. De kweker knipt ieder jaar de bloeiende takken er af voor de verkoop, het voorjaar er op bloeit hij weer. Wil je hem verplanten dan zo snel mogelijk want ze beginnen al uit te lopen. vr. groeten ed. ps. tegenstrijdige adviesen komen in dit vak veel voor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Juist daar hoort een sering, lekker in de zon.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedankt. Ik a.s. weekend proberen hem nog te "redden"

Andere antwoorden (4)

Na de bloei. Let op een sering bloet alleen op 2-jarighout!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Direct na de bloei inderdaad en dit mag nutijds best grof.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het beste is direct na de bloei. Het hout dat daarna groeit, kan volgend jaar de nieuwe bloemen dragen.
Als je snel wil snoeien kan dat ook als de bloemtrossen beginnen te bloeien. Met die bloemen kun je je (buur)vrouw of (schoon)moeders, heel blij maken. Of natuurlijk je hele huis er mee vol zetten...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een sering moet je zo min mogelijk snoeien. Seringen bloeien op oud hout en als je er teveel afhaalt, zal de sering het volgende jaar nauwelijks bloeien.
Wel kun je bij een forse struik wat bloeiende takken er afhalen en die in een vaas zetten.