Kun je compost gebruiken voor alle planten?

Er zijn veel verschillende soorten mest, bv gazonmest, buxusmest, coniferenmest enz. enz. Nou vraag ik mij af of je gewoon voor alles compost kunt gebruiken, net zo makkelijk toch?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
10.2K

Het beste antwoord

In principe is compost vooral een structuurverbeteraar. De planten halen er wel voedsel uit, maar het is geen mest.
Specifieke mestsoorten zijn ontwikkeld omdat planten allemaal net iets andere behoeftes hebben: de ene soort kan prima toe met standaardmest, de ander doet het beter met bijvoorbeeld meer stikstof of kalium of juist minder dan in standaardmest zit.
Meestal luistert het niet zo nauw, zolang je maar nooit overdoseert. Floreren je planten niet, dan kun je altijd nog een specifieke meststof toepassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
prima antwoord!+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Compost is in principe voor elke plant te gebruiken. Echter moet je wel uitkijken met planten die houden van zure grond (bijv. conifeer). In tegenstelling tot wat vele mensen denken is compost niet zuur. Compost heeft een gemiddelde pH-waarde van 8 en is dus geschikt om een verzuurde grond (pH-waarde < 7) terug op optimale waarde te brengen. Daarnaast word compost gebruikt om meer vocht vast te houden in de bodem. Denk hier bijvoorbeeld aan een waterdoorlatende bodem zoals zand. Gebruik je compost in de kleigrond dan zal dit de structuur van je bodem kunnen verbeteren, hoewel ik dan toch liever zand zou gebruiken. Als je in de winter/vroege voorjaar een laag compost in je borders schept dan houd dat ook een deel van je onkruid tijdelijk tegen. Dus eigenlijk precies was Hippo zegt, het is geen meststof maar verbeter de structuur van de grond en houd het vocht beter vast.

Andere antwoorden (1)

Compost van GFT-afval is geschikt voor alle teelten: groenten, bloemen, struiken, gazon, kruiden, éénjarige en vaste planten, en kan gebruikt worden als aanvulling bij potgrond. Compost voeg je best toe in het vroege voorjaar.

De hoeveelheid en het soort compost is afhankelijk van verschillende factoren:

•de kwaliteit van je compost
•het bodemtype
•de vruchtbaarheid van de bodem
•de hoeveelheid compost die je voordien hebt gebruikt
•de voedselbehoefte van de plant.

In sommige gevallen is het beter om fijn gezeefde compost te gebruiken. Zeven doe je zelf. Gebruik hiervoor een oude aszeef of een oude ijzeren bedvering. Je kan ook zelf een constructie bouwen. Met houten latten en fijn volièregaas is dit zo gebeurd. Om goed te kunnen zeven moet het materiaal voldoende droog zijn.