Klimrozen hebben takken waaraan de bloemen komen, deze takken worden vrijwel niet langer.
Ook maakt de roos, lange nieuwe takken, die nog niet bloeien, maar wel het jaar er op.
Deze nieuwe takken zijn langer dan de oude met bloemen.
Dit proces gaat zo door, totdat de roos zijn max. hoogte heeft bereikt.
Het groeien van een klimroos heeft dus te maken met de nieuwe takken.
Een pas geplante roos, maakt nog amper nieuwe takken, terwijl een roos die al 5 jaar oud is, al zijn max. hoogte heeft bereikt en dus het snelste groeit.
Daarna is het zeer afhankelijk van de soort roos.
Sommige worden maar 2 m. hoog.
Anderen meer dan 8 m.
Hoe hoger de roos kan worden, hoe sneller de roos ook kan groeien.( 3 a 4 m. per jaar)
Soms nog meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, ik heb een rambler die het eerste jaar een meter of 2 groeide, maar nu, vijf jaar later, zo ongeveer over een wilg (van pakweg 7 meter hoog) is gegroeid en aan de andere kant alweer met stengels van een paar meter lang in aangrenzende begroeiing woont :-)
Volgens diverse sites wordt de roos die ik heb 'maar' 4,5 meter hoog en 3 breed. Dus zorg dat je sites vergelijkt als je een roos zoekt - een klimroos voor in een volwassen boom mag best flink groeien, maar als je een roos langs een pergola wilt leiden, moet je een rustige groeier hebben, anders gaat ie er met pergola en al vandoor...

Andere antwoorden (1)

Als je het niet over de rozen heb,die er aankomen dan groeit hij ontiegelijk hart.Niet als je hem net hebt gepoot maar het jaar erop gaat het flink hart,ik snoei hem ook regelmatig bij, en dan de takken waar rozen hebben gebloeid.
burgos