Hoe kan ik een tuinheg snel dicht begroeid krijgen. Welke snelgroeiende heg heb ik dan nodig om privacy Te krijgen in je tuin?

Ik heb een zwembad geplaatst in mijn tuin en wil gewoon mijn heg dicht hebben

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
9.2K

Antwoorden (6)

Je kunt klimop kopen die al lang is, dat zit in een pot met een bamboestok erbij. Als je die op regelmatige afstand van elkaar poot zit je in de zomer helemaal prive. Dat is de snelste manier.

Over twee jaar moet je niet komen vragen hoe je die klimop in toom moet houden ;)

Toegevoegd na 50 minuten:
Ik had in je vraag tuinheK gelezen, klinkt ook logischer maar misschien bedoel je toch een haag? Dus een struik zonder hek?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Thuja haag komt m.i. hiervoor het beste in aanmerking.

Toegevoegd na 4 minuten:
De Thuja is een conifeer die veel wordt aangeplant als heg. De conifeer gedijt het best op licht zure grond. (pH: ca. 5.0); op Ferskaat groeien ze uitstekend op pH 6.5. Dit zijn dat wel de sterkere soorten.

De dichtheid van een conifeer, dus ook van de Thuja, wordt verkregen door nauwkeurig snoeien, liefst met een scherp mes: het zgn. sporen. Op de kwekerij sporen we de Thuja in de regel in april. September is ook een goed tijdstip.

Een Thuja verdraagt wat nattigheid goed. Toch is ook bij deze plant een goed doorlatende plantplaats van veel belang. Op zeer vaste grond is de kans dat schimmels toeslaan, vrij groot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gaat het snelst met deze conifeer: Cupressocyparis leylandii oftewel de Leylandcipres.
Het is een hegconifeer, windvast en zeer snel groeiend. De hoogte na 10 jaar is 10 m. De kleur is frisgroen en hij is winterhard.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Leylandcipres
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt een mooie bamboehaag maken door plantenbakken te (laten) metselen of in te graven en daar bamboescheuten in te planten. Let op: wel altijd in bakken, want het spul woekert verschrikkelijk via wortelstokken. Het is eigenlijk een soort gras en je houdt het anders echt niet in toom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alle bamboe woekert, Fargesiasoorten doen dat niet. Bamboe vormt niet heel snel een dichte haag.
Als je het niet erg vind, dat het in de winter geen blad heeft, dan is de Forsythia, de rode Weigelia, de bontbladige Liguster
gemengd door elkaar heen, een prima oplossing.
Deze struiken kan je vaak in een wat grotere maat kopen, zodat je direct dicht zit, deze zomer en mooi blad en mooie bloemen, dus veel leuker dan een saaie heg.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wil je toch een wintergroene haag, dan is de Thuja plicata, een zeer goede keus, groeit op vrijwel alle grondsoorten en kan zeer goed tegen wind en tocht.
Ook in grote maten te koop als je haast hebt.
Veel mooier dan die oersaaie Leylandii.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt kant-en-klaar begroeide gaasschermen met klimop. Kost meer, is gelijk klaar.
Je kunt ook zelf gaas spannen (aan palen bijvoorbeeld) en dat laten begroeien: moet het het hele jaar door groen zijn, kies dan klimop (hedera). Taxus is het hele jaar door donkergroen maar groeit minder snel.
Laurierkers is redelijk snel groeiend, wintergroen en goed snoeibaar.
En klassieker is de liguster, halfgroenblijvend (bij flinke kou verlept ie wel erg). Kan strak in vorm geschoren worden, je kunt 'm ook wat laten uitgroeien en dan krijgt ie heerlijk geurende witte bloemtrosjes.
Glansmispel (photinia) is handig als je zure grond hebt, groenblijvend, kan geschoren worden.
Olijfwilg, Elaeagnus heeft grijsgroen blad, groeit snel, is wintergroen.
Wil je bloeiende planten, kies dan clematis (clematis kan er soms erg slordig uit gaan zien als je het niet goed bijhoudt), klimroos, bruidssluier (bruidssluier groeit enorm snel en moet je echt flink snoeien) - ook een combinatie is goed mogelijk.
Wingerd is in de zomer groen, verkleurt in de herfst naar vlammend rood en laat dan het blad vallen, bij een zwembad misschien niet handig.
Haagbeuk (geen gewone beuk!) is zoals uit de naam blijkt, ook erg populair voor hagen. Het blad wordt in de winter bruin en blijft dan aan de plant zitten.
Veldesdoorn, Acer campestre, is niet wintergroen maar groeit overal - nadeel: als ie zaad zet (dus als je 'm niet vaak snoeit), komt ie overal in je tuin op, ik zou 'm niet aanraden, al zie je 'm vaak aangeboden als haagplant.

Je kunt natuurlijk planten combineren, of misschien een verspringende haag maken, met rechte of gebogen lijnen, afhankelijk van hoeveel plek je hebt en hoe het aansluit op het zwembad en de rest van je tuin:

----------------------- ------------------

Succes!