Hoe kun je een roos het beste snoeien? En wanneer is de beste tijd daarvoor.

Ik heb een geurende roos in mijn tuin, die dit jaar boven me uit is gegroeid. Hoe snoei ik dat nu zo dat ik er het beste uit kan halen, zodat hij komend jaar zoveel mogelijk rozen gaat geven?

Toegevoegd na 39 seconden:
t is één tak die zo hoog is. De vraag is ook of hij helemaal tot op een bapaalde hoogte moet worden teruggesnoeid.

Toegevoegd na 20 minuten:
Het gaat om een zelfde roos als deze maar dan diep rood: http://www.bakker-hillegom.nl/product/snijroos-nostalgie-/

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Het beste antwoord

gezien de hoogte van je roos, heb je waarschijnlijk een heester roos, die snoei je totaal anders dan een struikroos.

Is het wel een struikroos, dan snoei je vanaf half maart, alle dunne takjes er geheel af, de wat dikkere takken, kort je in tot een vinger lengte boven de grond en de dikste takken van dit jaar ( zijn groener) kan je halveren.

Maar nogmaals, er zijn veel soorten rozen, die allemaal verschillend gesnoeid moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hou ik dan maar te goed. ;-)
Kristal
12 jaar geleden
Ik geef Ed je +je wel spg ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klimroos, kun je die tot b.v. een meter boven de grond terugsnoeien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meike, nee!!!!!! zeker niet, die snoei je heel anders, die bloeien op hun oude takken van de jaren er voor.
Wel moet je vaak de takken van ouder dan 3 jaar er af knippen, maar dat geldt weer niet voor alle soorten.

Andere antwoorden (5)

Waarom, hoe en wanneer rozen moeten gesnoeid worden is te herleiden naar de discussie of rozen doornen of stekels dragen. M.a.w. wie de botanische kenmerken, groei- en bloei eigenschappen kent van de verschillende rozensoorten kan meteen anticiperen op het grote snoeivraagstuk.

Het is dus afhankelijk van je soort roos. Op de onderstaande site staat alles uitgelegd.

Toegevoegd na 7 minuten:
In het kort:
Snoeien van half november tot april. Maar let op met heel kort snoeien i.v.m. vorst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MissBiggie
12 jaar geleden
Pffff, als die site ook zo ingewikkeld is ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet op elk antwoord is een simpel antwoord te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de roos bloeit nog. Het is een rasroos, al ken ik de naam niet meer, zal zo ff proberen te kijken of ik die nog kan achterhalen. Hij heeft weinig doornen, en hij is nooit boven de meter uitgekomen maar nu is een tak 2 meter hoog. Toch is dat geen wildgroei. Er komt een heel mooie roos nog aan, dus vind het zonde, ook ivm vorst dat nu te gaan snoeien. vandaar mijn vraag... Hij is dieprood en het is een van de weinige geurende rozen hier...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die hoogte is bepalend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rosa 'Nostalgie' snoeien
Rosa 'Nostalgie' moet elk voorjaar gesnoeid worden. Snoei in maart alle takken terug tot op 3-5 ogen (knopjes). Laat ongeveer vijf dikke takken per struik zitten. De rozen die u van ons ontvangt zijn al gesnoeid, u hoeft dus pas weer een jaar tot anderhalf jaar later te snoeien. http://www.bakker-be.com/nl/product/snijroos-nostalgie-/ Hopelijk voldoet het antwoord nu!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat knopjes is me niet duidelijk. Daarom vraag ik het ook. Dit heb ik vijf jaar geleden al gelezen. Dit jaar voor het eerst is hij meer gaan bloeien, heeft 7 rozen gegeven, de andere jaren maar een. Nu hij zo goed gaat wil ik het goed aanpakken, Blijkbaar doe ik tot nu toe iets niet goed. Ik vraag me ook af of die een grote tak moet blijven zitten of niet, en tot hoever hij terug moet. Zou het schelen als ik een foto maak van de struik zelf? Inmiddels is deze roos nergens meer te krijgen, en ik zou het zonde vinden als ik het verknalde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat durf ik dan niet te zeggen. De "knoppen" zijn plekken waar bloemen of bladeren komen. Zijn deze niet duidelijk zichtbaar? Wat kan zijn is dat de bodem niet voedzaam genoeg is. Een plant heeft een "systeem" dat regelt dat het niet teveel energie in één plek stopt. Wat kan helpen is wat (kunst)mest om de grond wat voedzamer te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoel ik, bij knoppen denk ik letterlijk aan knoppen. das dan niet logisch... de plek waar een blad groeit of een bloem een komt, das duidelijker taal, hier kan ik wat mee, bedankt... Ik heb al speciale rozenmest eromheen gestrooid, en hem basaltmeel gegeven. Volgend jaar wordt een goed jaar voor hem ^^ Misschien heeft ie nog een trauma van de verhuizing ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een verhuizing op een verkeerd tijdstip kan ook fout gaan. Je kunt ook altijd nog "stekken", op deze manier heb je ook meer kans dat je roos het overleefd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja je hebt niet altijd de keus... een van de twee die ik mee nam ( de andere was dus een Nostalgie, overleefde het niet helaas. Ik moest in de winter verhuizen. Kon hem niet laten staan. maar hij heeft het gered. Hoe stek je een roos dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee soms moet je wel. Had tijdelijk binnen plaatsen niet geholpen (ik denk hardop)? Op deze site staat door iemand met eigen ervaring uitgelegd hoe hij zijn/haar rozen stekt:
http://rondommij.skynetblogs.be/archive/2009/03/15/rozen-stekken.html Hopelijk kun je daar iets mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, in die tijd zat ik in een burnout dus die roos had het door mijn energiegebrek niet overleefd ( puf niet om water te geven). Maar hij staat er nu twee jaar en hij doet het goed, dus dat is nu geen optie meer. thnx voor de link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, ja dat kan natuurlijk ook. Geen probleem. Succes!
je kunt ze nu snoeien maar snoei ze dan niet te ver in
zodat de plant als het hard gaat vriezen dit overleeft
je kunt dan in het voorjaar terug snoeien naar 1 of 2 ogen (uitlopers)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ze nu al terugknippen tot zo'n 30 cm hoogte. Dan in de lente verder insnoeien tot 3 á 4 ogen.
http://www.freewebs.com/belevenissen-van-een-tuinkabouter/snoeienrozen.htm
12 jaar geleden
Sinds ik ergens heb gelezen dat er een test is gedaan: officieel snoeien en de struik te lijf gaan met de heggeschaar, en er geen merkbaar verschil was, doe ik ook zo moeilijk niet meer.
Planten die na de langste dag bloeien, snoeien in het voorjaar, de planten die voor de kortste dat bloeien in het najaar. En verder tussentijds takken weghalen die me in de weg staan.
12 jaar geleden
snoei nu terug tot de gewenste hoogte, de roos zal volgend jaar weer uitlopen. houd rekening met een stukje invriezen als het een strenge winter mocht worden.
eventueel ingevroren delen volgend voorjaar wegknippen.

alternatief is om de roos in het voorjaar te snoeien. altijd in het oog houden dat als je takken terugsnoeit dat te doen op een 5-blad dat naar buiten wijst.

Tip: als je gedurende de bloei ook de uitgebloeide bloemen eruit snoeit dan houd je een lang bloeiende roos. eventueel in de zomer ook terugsnoeien op een 5-blad na de eerste bloei, gegarandeerd dat je een 2e bloei krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dank je, dat uitgebloeide bloemen weg halen werkt inderdaad een langere bloei in de hand. Hij bloeit nu nog! Mede daarom snoei ik hem pas in het voorjaar, heb ik besloten. Een vijf blad dat naar buiten wijst, heb ik nog niet eerder gehoord. interessant! Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
achter een 5blad zal een roos weer nieuwe knoppen vormen, achter een 3 blad niet. ik weet ook niet waarom maar het is iets om rekening mee te houden. en naar buiten wijzend om de struik wat open te houden. heb zelf rozen van meer dan 10 jr oud nu en behandel ze alle zomers zoals boven beschreven. altijd bloemen de hele zomer en een struik in de grootte zoals ik dat wil.
succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thnx, ik zal er zeker op letten gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja er zijn zoveel verwarrende discussie over het snoeien van rozen.
Maar er zijn ook zoveel soorten.
Ik bedoel geen, zoveel kleuren, maar echt soorten.
Maar omdat het in dit geval waarschijnlijk over een gewone struikroos gaat, na het lezen van al de reacties, is die enkele lange/ hoge tak, misschien het gevolg van de vreemde zomer, na het zeer droge voorjaar.
En zal het om een gewone struikroos gaan.
Maar daar zijn ook lage en hoge soorten in.
Echter bij een struikroos kan je er nooit te veel afknippen, omdat hij bloeit op de nieuwe takken van volgend jaar, de takken dus die er nog moeten aangroeien.
Ook al zal je alle takken tot de grond afknippen, dan nog zal hij volgend jaar prachtig bloeien.