Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan een plant huilen?

Ik heb thuis een plant. Maar elke keer als ik iets uit de kast wil pakken, is mijn hele kast nat (de plaats waar de plant op staat dan he :P)! Hoe kan dat in hemelsnaam?

Toegevoegd na 16 minuten:
@rotaluclac;
Volgens jou moet ik het dus op een onderzetter zetten. Maar wat als dat niet helpt?

Toegevoegd na 18 minuten:
@rotaluclac;
Ik heb net even gekeken. Hij stond al op een onderzetter, en hij is niet ruw en kleverig. Dus wat nu?

Toegevoegd na 1 uur:
@rotaluclac;
Ik zal het proberen. Hij staat inderdaad op een kurkachtige onderzetter. Ik zal even kijken of het werkt, morgen zal je pas weer een reactie krijgen waarschijnlijk.

Toegevoegd na 2 uur:
@Uitleg plant;
Ik heb net gevonden op internet dat de soort is; Dieffenbachia. Hij zit in een plastic pot met een gat eronder, met nog een rieten mandje wat bedekt is met plastic eroverheen. Het zijn de bladeren die water "lekken". Dus als ik het goed leest wil rotaluclac dus zeggen dat het aan de pot/onderzetter ligt.

Toegevoegd na 2 uur:
@Uitleg plant 2;
Hij "huilt" nog meer als je hem net water hebt gegeven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het kan zijn dat de vochtige aarde in de pot door de pot heen "zweet". Ik had dat ook bij een aantal planten. Die planten heb ik op een onderzettertje gezet. Daardoor kan het "zweetwater" nu verdampen, en wordt de kast niet meer nat.

Het kan ook zijn dat de planten luis hebben. In dat geval is de natte plek ook erg kleverig.

Toegevoegd na 29 minuten:
N.a.v. je toevoegingen: staat hij op een *luchtdoorlatende* onderzetter?

Ik had een plant die het heel erg had. Die staat nu op een metalen pannenonderzetter. De onderkant van de pot staat nu ruim een halve centimeter boven de kast. Tussen de kast en de onderkant van de pot zit dus ruim een halve centimeter lucht.

Ik had eerst een kurkachtige onderzetter, maar daar ging het zweetwater dwars doorheen.

Toegevoegd na 3 uur:
N.a.v. je toevoeging:

Als er druppeltjes aan de bladeren hangen, is het waarschijnlijk niet het "zweten" door de pot heen waar ik het tot nu toe over had. Dan is het gewoon zo dat de plant meer water opzuigt dan hij door verdamping kwijt kan.

Da's verder niet erg voor de plant. Een plant *moet* water opzuigen, omdat met dat water voedingsstoffen meekomen. Water opzuigen is dus de enige manier voor de plant om aan voedingsstoffen te komen. Dat water moet de plant wel weer kwijt. Normaal gesproken gaat dat door verdamping. Wanneer de plant veel water opzuigt, en de lucht tamelijk vochtig is, kan de plant het water niet meer via verdamping kwijt. In dat geval zullen sommige planten het water in druppelvorm uitscheiden.

Dat zijn dan druppels zuiver water: wel water, maar niet de voedingsstoffen - die zijn in de plant achtergebleven.

Ik heb ook een plant die dat doet, maar daar blijven de druppeltjes aan de bladeren hangen - ze vallen er nooit af.

Toegevoegd na 3 uur:
Ik weet overigens niet hoe die plant van mij heet. Ik noem hem sprietenplant. Allemaal heel langwerpige bladeren, als bij gras. In het midden wit, links en rechts groen. Er komen lange stengels uit waaraan baby-sprietenplantjes groeien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

misschien heb je hier wat aan
http://www.goeievraag.nl/vraag/hangen-kamerplant-toe-druppels.13158
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaker 't raam openzetten kan enigszins helpen. Buitenlucht is eigenlijk altijd droger dan binnenlucht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding