Appels en peren in een klein deel van de boom. Hoe komt dat?

Ik heb zowel een appel- als een perenboom in mn tuin. Aan beide hangen vruchten, maar slechts in een klein deel van de boom: het onderste deel (wel handig met het oog op plukken). Hoe komt dat? Waarom groeien de vruchten niet in de hele boom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Mogelijk veroorzaakt door een late nachtvorst, die is vaak heel plaatselijk en bijna nooit in de hele boom.
Afgelopen voorjaar was er plaatselijk veel schade door nachtvorst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoort vaak bij de weersverwachting: 'Vorst aan de grond'. Zou dit er dan ook de reden van zijn dat de bomen voornamelijk vruchten dragen in het onderste deel? Hoe dichter bij de grond, hoe kouder?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal waar, maarrrrrrrrrrr
Vorst aan de grond wordt veroorzaakt door uitstraling van de aarde, de aarde verliest dus warmte,bij een heldere hemel, en zeer droge lucht, als je een tuin hebt, waar struiken en /of bomen om heen staan met een grasveld in het midden, dan zal het grasveld bij uitstraling, als eerste bevriezen, daarna de randen van de borders, daarna de toppen van de struiken en als allerlaatste onder de bomen.
Zie je ook goed als er pas ijs op de sloten is, hoe meer onder de bomen hoe dunner het ijs, hoe meer in de open ruimte hoe dikker.
Struiken en bomen zitten vol water en houden voor een deel de afkoeling van de grond tegen, is het gazon al hard bevroren dan is het onder struiken nog vaak gewoon nat.
de bomen houden dus de warmte van de aarde langer vast.
In het geval van jouw fruitbomen, is het juist de bovenkant die als eerste zal bevriezen, pas daarna de onderste takken en pas daarna de grond er onder.
Zo kan het zijn, dat de bovenste takken alle bloesem is bevroren en de lage takken nog net niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, dat verklaart misschien het eea. De appelboom staat trouwens direct aan het water. De perenboom staat er wat verder vanaf.

Andere antwoorden (1)

Is het ook niet omdat de insecten niet elke bloem hebben bezocht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat lijkt me niet de oorzaak want de hele bovenkanten van de bomen zijn zonder vrucht, de onderkanten daarentegen zitten juist barstensvol. Mij lijkt het onwaarschijnlijk dat de insecten alleen maar aan de onderkant hebben zitten knabbelen/drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is wel waar ja. Ik heb 3 appelbomen maar tis altijd alles of bijna niets. Nooit boven alleen.