hoe en wanneer moet ik mijn gingko snoeien?

Ik heb een gingko van ongeveer 8 jaar. De zijtakken worden erg lang en de boom groeit snel in de hoogte maar wel erg dun.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
29.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je zeker dat het een Ginkgo Biloba is ?
Vanwege je beschrijving (snel groeien in de hoogte) vermoed ik dat je een andere boom voor je hebt.

Het beste antwoord

De ginko kan slecht tegen snoeien; Het is bekend dat de plant makkelijk erg veel sap verliest als in de groeiperiode gesnoeid wordt. Het beste is om in de winter te snoeien, als het niet vriest, en de boom nog niet bezig is met aanmaken v vieuwe knoppen. Dus rond einde Feb is ideaal. Snoeiwonden moeten wel afgesmeerd worden. Snoei zo min mogelijk takken, want je loopt het risico dat gesnoeide takken niet overleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een ginkgo groeit zo traag dat je die helemaal niet hoeft te snoeien. In 30 jaar groeit ze 3 maar meter hoger.
Wij hebben er eentje nu 10 jaar staan en die is inderdaad nauwelijks een meter gegroeid.

Als ze een fors formaat heeft naar jouw zin dan heeft iemand er een klein fortuin voor neergeteld om haar in volwassen staan aan te schaffen en in de tuin te zetten.

Daarbij is het een boom die uit de prehistorie komt, en al die tijd genetisch niet (of nauwelijks) is veranderd. Die ga je toch niet als groentje (= de mensheid) eens vertellen hoe die wel of niet mag groeien ?
Ze heeft de dinosauriërs nog mee gemaakt !

Als klap op de vuurpijl is het ook nog een boom die een geneeskrachtige werking schijnt te hebben. In ieder geval geloven Chinezen en Japanners daar in.

EN ze groeit in het wild nog maar op 1 plek in China EN ze heeft de bijnaam Tempelboom.

Die ga je toch niet snoeien !

Wat is er aan de hand dat je de Ginkgo Biloba wilt snoeien dan ?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik lees nu jouw beschrijving van de boom die jij wilt snoeien, maar dat kan nooit een Ginkgo zijn.
Het moet een andere boom zijn waar je het over hebt.

Toegevoegd na 1 dag:
De natuurlijke groeiwijze van een Ginkgo Biloba is de eerste jaren verticaal, en pas later in de breedte.
Het is dus vrij logisch dat een Ginkgo eerst langgerekt lijkt, omdat ze dat ook hoort te zijn.

Toegevoegd na 1 dag:
Van de Ginkgo Biloba is algemeen bekend dat die langzaam groeit, maar inderdaad is het op internet goed zoeken naar gegevens over groeisnelheid, zoals iemand in de discussie al opmerkte.

Hier dan toch eindelijk:
"The Ginkgo Biloba growing process is observed only for a few months per year. The Ginkgo Biloba growing process takes place between May and the beginning of September. A proof that the Ginkgo Biloba growing process is a slow process is the fact that it only gains in height less than 30 cm each year. They continue to grow until they reach the maximum height, which ranges between 20 and 50 m, depending on the variety of Ginkgo Biloba.

Article Source: http://EzineArticles.com/475056
"

Toegevoegd na 1 dag:
Nog een citaat of groeisnelheid van een Ginkgo:
Deze noemt 6 meter in 10 tot 12 jaar.
"it takes 10 to 12 years to become 6 metres (20 feet) tall and it takes about 20 years before it has a rounded shape. "

De voorgaande link meldt ook;
De Ginkgo kan het ene jaar helemaal niet groeien, en het jaar erop opeens 1 volle meter. Dat is niet te voorspellen.
Schijnt.

Zuinig op zijn, lijkt me. Als je er 1 hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Ginkgo maakt hele lange zijtakken die meters lang kunnen worden.
Doordat de mens zelf is opgegroeid met het idee dat alles netjes in vorm en verhouding moet blijven, kunnen vele de natuurlijke vorm van deze Chinese tempelboom niet erg waarderen.
In het plaatsje Boskoop, zijn ze als laanboom geplant, deze worden ieder jaar gesnoeid om ze smal en gedrongen te houden, je kunt ze dus wel degelijk snoeien.
Maar aan de andere kant kan ik je verontwaardiging heus wel begrijpen, deze boom bestaat al 200.000.000 jaar en is als enigste boom nog over uit die perioden.
En die moet je dus met respect behandelen.
Leuk te vermelden, dat ik ook een Ginkgo in mijn tuin heb staan sinds 2 maanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het vermoeden dat het geen Ginkgo is die mariasamorro heeft. Omdat ze vertelt dat de boom zo snel groeit. Dat doet een Ginkgo niet. En ik was verbaasd, niet verontwaardigd.
Verbaasd dat iemand zo'n waardig wezen uit de prehistorie zou willen snoeien. Ik vind een Ginkgo trouwens, zo lang die zo jong is, niet erg fraai. Helemaal niet zelfs. Vreemde kronkels de lucht in. Echt eigenaardig gevormd. Maar karakter heeft ze wel. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je erg arme zure grond, want 1 m. in tien jaar tijd is wel erg weinig.
ben net even gaan zoeken op google, maar kon niets vinden over de groeisnelheid van deze bijzondere boom.
Wel stond er dat het een redelijk snelle groeier is.
Ook las ik iets heel bijzonders, het stuifmeel van deze boom, verandert in een sperma achtig iets, dat zelfstandig kan bewegen en de vrouwelijk vruchtknoppen zelf kan opzoeken.
De vrouwelijke vruchtknoppen, die op een andere boom zitten, worden pas bevrucht als de vrucht bijna rijp is!
De bevruchting zit dus tussen een plant en een dier in!!!!
Prachtig voorbeeld van de evolutie!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jelle, als iemand vraagt hoe die een liter alcohol in zo kort mogelijke tijd moet drinken, ga je dan ook iedereen die dat af raadt een minnetje geven omdat die niet de vraag beantwoord ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jelle; geef de bron eens waar de informatie vandaan komt dat een Ginkgo snel zou groeien. De sprieterige groei is de natuurlijke groei van de Ginkgo Biloba. Als iemand jou zou vragen hoe je een vos kunt vangen om die tam te maken, even afgezien van het feit dat dat verboden zou zijn, zou je dan ook gewoon gaan vertellen hoe, of zou je dan wat over de levenswijze gaan vertellen in de hoop dat iemand er van af ziet ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jelle, BRON VAN INFORMATIE:
In een eerdere reactie schrijf je het volgende over mijn antwoord:
"Tevens gaat ze vervolgens in discusse dat Ginko zo snel helemaal niet kan groeien, omdat haar eigen boom niet zo snel groeit. Dat zegt meer over de antwoordgever dan over de vragensteller. " Vervolgens vroeg ik je naar de bron van jouw informatie waaruit zou blijken dat een Ginkgo snel groeit. En nu schrijf jij als bron van informatie over snelheid van groeien van een Ginkgo niet anders te hebben dan dit:
"Toen ik nog in Oxford woonde hadden we bij de uni een ginko biloba staan, die groeide zo hard dat hij elke 5 jaar terug gehaald werd. " Jouw reactie is dus blijkbaar uitsluitend op jouw persoonlijke ervaringen gebaseerd ? Klaarblijkelijk meet jij met twee maatstaven:
1 voor jezelf en 1 waar een ander aan moet voldoen.
En er lijkt een aardige discrepantie tussen te zitten. VOS TEMMEN:
Wat betreft het al dan niet verboden zijn wild levende dieren te vangen en in bezit te hebben -al dan niet met het doel deze te temmen- zou je de Flora en Fauna wet er eens op na kunnen lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is weldegelijk verboden een wild levend dier te vangen zonder de juiste papieren, en in bezit te hebben langer dan 12 uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jelle, Je schrijft ook nog het volgende:
"Overigens: Deze site is voor het beantwoorden van vragen; Advies, hoe goedbedoeld het ook moge zijn, is pas gepast als er naar gevraagd wordt. " Misschien kun je dan mijn antwoord nog eens lezen.
Ik geef namelijk achtergrond informatie over de Ginkgo.
En uit de door mij tussendoor gestelde vraag blijkt mijn standpunt in deze. Wanneer je een vraag beantwoord weegt er mijns inziens meer mee dan uitsluitende de objectieve informatie. Er wordt op GV kennis gedeeld. Normen en waarden zijn ook vormen van kennis. Het kennismaken met andere normen en waarden dan alleen de eigen set is ook een verrijking van je kennis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jelle,
Nog eentje dan.
Hier geeft ook iemand ongevraagd advies:
http://www.goeievraag.nl/vraag/nieuwbouw-woning-koopt-gebouwd-voormalig.226145
Namelijk Annigje.
Ga je hier nu ook een probleem van maken ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
I rest my case.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ik inmiddels wel weet wat we moeten doen. Het is wel een Ginkgo, staat bij mijn buurvrouw in de tuin en ze vroeg zich af wat ze er mee moest en vandaar mijn vraag. Hij kan dus nog wel even zo blijven en mocht hij echt in de weg gaan staan met z'n zijtakken kan hij dus wel een stukje gesnoeid worden.
bedankt allemaal...