Heeft deze Catalpa nog een kans , en kunnen wij iets doen om hem te redden ?

Bij het afbreken van het oude Stork-gebouw in Hengelo vorig jaar, zijn de daarvoor groeiende (bol)catalpa's rücksichtlos met kettingen uit de grond getrokken.
In een poging deze bomen nog te redden van de ondergang, hebben we ze - met toestemming- ter plekke ontkruind (kortgesnoeid) , op de aanhanger gegooid en begin november in onze tuin geplant.

Twee van de bomen zijn - iets later dan onze andere Katalpa's- aangeslagen en blad gaan zetten. De andere twee waren zwaar(der) beschadigd en leken dood. Maar goed ; 2 uit 4 op deze manier 'verplante' bomen vonden we een mooi resultaat.

Tot onze grote vreugde en verrassing is één van de twee beschadigde bomen deze week OOK blad gaan zetten, enkele maanden na de anderen, en zeer minimaal, maar toch : er zat nog leven in. Ondanks de zwaar beschadigde bast. (En voor zover ik weet is juist de bast of vlak daaronder cruciaal voor de voedselvoorziening).

De vierde lijkt behoorlijk kansloos - behalve de bast mist ook een deel van de stam. Is er nog een kansje dat deze boom ondanks de grote beschadiging toch ook nog ooit gaat bloeien (desnoods na een jaartje rust) en vooral : is er iets dat we zelf kunnen doen om dat proces eventueel een handje te helpen (mechanisch of door iets te smeren ofzo ?) En zal de deze week uitgelopen boom echt weer een volwaardige boom kunnen worden ?

(Links de -nauwelijks te zien- uitgelopen Catalpa met bijbehorende beschadiging, rechts de 'hopeloze'. )

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
7.5K

Het beste antwoord

De natuur heeft altijd wat truckjes in huis.
Na het verplanten van een boom.
1 loopt op de normale tijd weer uit.
2 Loopt wat later uit dan normaal.
3 Loopt uit na de langste dag, dan krijgen deze bomen een nieuwe groei impuls.
4 blijven een tijdje schijndood, maar lopen toch nog iets uit vlak voor de winter.
5 Lopen niet uit, maar vormen alleen wat bladknopjes, slaan een jaar over en lopen alsnog het jaar er na uit.
6 Gaat dood.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat heel slecht is voor pas geplante bomen is het aaneengesloten gazon onder de boom.
Altijd 1 M2 schone grond houden, los maken en desnoods afdekken met compost, houtsnippers of gemalen boomschors.
Ja meer kan je eigenlijk niet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar is er iets dat je daar zelf aan kunt doen om dat te beinvloeden / te helpen ?
(De eerste 2 van de 4 hebben optie 2 gevolgd, de derde zo te zien pad 3 (want de uitlopertjes , vijf stuks, zijn wel echte groepjes -groeiende- bladeren).
Dat het afwachten blijft snap ik, maar stel dat het iets heel simpels is ofzo..... (Voor bomen die in de winter met kettingen uit de grond zijn getrokken, twee weken buiten hebben gelegen en daarna zijn verplant valt het me tot op heden beslist niet tegen, maar het zou zo leuk zijn als ze het allemaal zouden redden. Tenslotte zijn ze al meer dan 30 jaar oud.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(We hebben de bomen inderdaad wel in een gazon, zij het verre van een perfect gazon - meer een soort weiland. Maar dat is zeker nog wel de moeite van het proberen waard. )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee verder kan je echt niets doen, ook water geven helpt niet, want de boom heeft geen verdamping via zijn blad, trouwens een boom die te droog staat heeft meer nijging alsnog uit te lopen dan een boom die nat staat.
De beschadigde schors, kan alleen nog voor een deel goed komen als de boom gaat groeien.
Maar die andere staan er geweldig mooi bij, alleen is dat al de moeite waard geweest!
Afgelopen voorjaar, kreeg ik precies de zelfde boom van onze zoon, die uit een tuin kwam, die is nu wat uitgelopen, maar nog niet erg veel.
Mogelijk is hij nu uitgelopen op het sap dat nog in de boom zat, want ook dat kan nog, en zijn de wortels al dood.
Maar een Catalpa is wel heel erg sterk en heeft van die dikke vlezige wortels, die heel lang droogte kunnen overleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spreekt voor zich. En wat het vierde boompje betreft : we wachten nog even af, maar ik heb weinig hoop, hoor, met die halve stam. Maar je weet maar nooit.....het leven kruipt vaak waar het niet gaan kan. En drie uit vier is niet slecht, dunkt me.