Ja hoor... als je een kersenboom wil kweken moet je het volgende in acht nemen:

Om de pitten te laten ontkiemen dien je deze eerst te stratificeren. Dit betekent dat ze eerst een koude periode nodig hebben.

Laat de pitten eerst goed drogen. Vul een bakje voor de helft, minstens 5 cm, met een laag vochtig rivierzand waarop je een aantal pitten legt en dek deze vervolgens met eenzelfde laag af.
Zet dit bakje 4 weken op een koele donkere plaats. Zet daarna het bakje in het vriesgedeelte van de koelkast, of bovenste lade van de vrieskast, en laat het daar minstens 1 1/2 maand staan.
Haal dan het bakje er uit en zet deze op een warme plaats (15 tot 18 gr).
Na zo'n 4 weken zullen de zaden dan ontkiemt zijn en kun je ze voorzichtig in een pot, met potgrond, op 1cm diepte zaaien.
Zet de potjes niet achter glas in de volle zon om verbranding van de plantjes te voorkomen. In de zomermaanden kun je deze potjes op een zonnige beschutte plaats buiten zetten en ze het eerste jaar voor de winter naar binnen halen.
Het 2e jaar kun je ze op een zonnige beschutte plaats uitplanten.

Bedenk wel dat het minstens 5 jaar kan duren alvorens er vruchten komen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, bronvermeling vergeten... Er nu even bijgezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het is mogelijk volgens de bron. (zie bron 1)
En er staat ook redeljik uitgelegd wat je moet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jah. Elke boom of plant komt uit een zaadje en bij een kersenboom is dat de pit in de kers! Al gaat et niet heel makkelijk het kan als je et echt zou willen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijwel alle fruitbomen zijn het resultaat van kruisingen.
Dat betekent dat ze na het zaaien niet soortecht terug komen.
Soorten die ontstaan zijn door kruisingen, hebben de genen van min. 2 verschillende ouders.
Vaak nog veel meer.
Als je deze soorten ongeslachtelijk vermenigvuldigd, b.v. door stekken of enten, dan krijg je altijd de zelfde soort terug met de zelfde genen.
Maar bij het zaaien , zal er uit iedere pit een ander soort kers komen.
Sommige kunnen heel veel lijken op de soort waar de pit uitkomt.
Terwijl anderen totaal anders kunnen zijn.
Zelfs is het mogelijk dat er een betere kers uit ontstaat, zo zijn de goede soorten ook ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een keer een appelpit gepland, het heeft jaren geduurd voordat het plantje ongeveer 20 centimeter was, succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je krijgt inderdaad een andere kersenboom terug dan die waar je de vrucht van hebt gebruikt. Meestal een mindere (wilde) soort, met zure kersen. Beter is om een stek van een kersenboom te nemen en deze te enten op een wilde onderstam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt uit uit een kersenpit een boom kweken.
Ik heb het zelf al een keer gedaan.
Het resultaat was uiteindelijk niet wat ik me er van had voorgesteld. De pit groeide uit tot een flink boompje,uiteraard naar het nodige snoeiwerk.
Na vier jaar kwam de eerste bloei,maar de oogst was zeer karig. Dit herhaalden zich de volgende jaren,een uitbundige bloei maar een zeer karige opbrengst.
UIteindelijk heb ik de boom die uitgegroeid was tot een boom van 3 meter 50cm. gerooid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt niet spreken van een kers of een pruim. Je hebt soorten en variëteiten. Soorten, zoals Zoete wilde kers kun je vermeerderen door het zaaien van de pitten, evenals van een wilde peer. Zoals ook boven reeds geschreven, wanneer je met de pitten van een gekweekte soort kers, appel of peer gaat kweken, krijg je nooit dezelfde variëteit terug. Dat kan alleen door vegetatief vermeerderen d.m.v. enten op onderstam of stekken. Hiermee gebruik je het oorspronkelijke genetische "materiaal" van de moederboom dat terugkomt.
9 maanden geleden