Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik heb in mijn tuin vetbollen gehangen voor de vogels die er van eten maar het huisje met pindanoten daar eten ze blijkbaar niet van waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (9)

Omdat ze nu zelf al genoeg voer kunnen vinden en misschien zijn je bollen niet lekker (zelf ook eens gehad met bollen van een jaar oud).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het een open ruimte? Niet alle vogels houden ervan om in een beschut huisje te eten, zo kunnen ze niet vlug vluchten
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreemd, ik heb pinda's en vetbollen en van beide wordt gesnoept.
De pinda's iets minder dan in de winter, nu zijn de vetbollen het snelst verdwenen.
Vergeet niet de pinda's binnenkort weg te halen,
Als er kleintjes zijn mogen er geen pinda's gevoerd worden, de kleintjes kunnen er in stikken.
Vetbollen graag zelfs, aldus de vogelbescherming.
En met dit droge weer, geef ze ook voldoende water, om te drinken en te badderen.

Toegevoegd na 1 uur:
Bij mij eten de Bonte specht en de koolmezen pinda's.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oudersvogels eten de pinda's zelf, die voeren ze niet aan de jongen - die krijgen doorgaans insecten gevoerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Hippo,
Dit meld de vogelbescherming hierover; De ouders doen zich tegoed aan het moeilijker verteerbare voer, terwijl ze hun jongen voeden met insecten. Pas als er een totaal gebrek is aan natuurlijk voedsel bieden ze ook hun kroost zaden en noten aan. In dat geval moet u er op letten dat er geen hele pinda’s te vinden zijn, maar alleen kleine stukjes. http://www.vogelbescherming.nl/nl/tuinvogel/vogels_voeren/wanneer_voeren
Hebben wij ook gehad in het begin. Gewoon volhouden. Op een gegeven moment komen ze vanzelf wel als ze honger hebben. Zorg ervoor dat het zo hangt zodat ze snel weg kunnen vluchten en zodat de grote vogels er niet bij kunnen.
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ook kan uitmaken - kon het niet opmaken uit de vraag - of de pinda's nog in de dop zitten of niet. Bij mij worden gedopte pinda's wel gegeten, de pinda's in de dop zijn soms alleen bij de grotere vogels in trek (eksters).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze echt honger hebben komen ze wel.nu genoeg ander voer voor ze .Ze kunnen kiezen dus nu even geen pindanoten.Heb ze zelf weggehaald,kunnen ze lekker de vliegjes en andere insecten eten die er nu zijn en ik heb er minder last van.Wil je toch vogels kijken plaats een drinkbak zeker nu met deze droogte.Dan de vogels blij en jij ook met het uitzicht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ook met de vogelsoort te maken hebben. De ene soort vindt dit lekker en de andere soort vindt dat lekker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk eens goed naar de pinda's.
goede kans dat ze beschimmeld zijn.
(Lees meer...)
Rieneke1
13 jaar geleden
Als het voorjaar is en de vogels zitten nu bijna allemaal te broeden dan is het verkeerd om de vogels nog vetbollen of pinda's te voeren. Deze bijvoedering is voor de winter en zeker niet voor nu. De vogels zoeken nu vers voedsel om hun jongen in leven te houden en dit zijn rupsjes en andere insekten. Als de jonge vogels nu pinda's en vetbollen krijgen en geen insekten gaan ze zeker dood. Dus met je bijvoederen ben je nu verkeerd bezig!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin!
Dit zegt de vogelbescherming!!!!!!!!!! Wanneer voeren
Wat is goed voer
Hoe voeren
Welke vogel eet wat
Vetbollen maken
Bessenkalender
Wanneer vogels voeren?
Vogels gebruiken het hele jaar veel energie. In de winter om zich op temperatuur te houden, in het voorjaar om te nestelen en om eieren te leggen, daarna om hun territorium te verdedigen en hun jongen groot te brengen. In het najaar moeten ze weer reserves opbouwen voor de winter. Ze zullen zich niet volproppen als hun honger gestild is. Ook zullen ze niet verleren zelf voedsel te vinden. Daarom kunt u ze het hele jaar bijvoeren.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding