Hoe en wanneer mag/moet je een kiwiplant snoeien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
13.2K

Antwoorden (4)

Ik heb een Kiwi plant. Ding wordt elke zomer een paar meter hoog maar nog nooit een kiwi gezien. Of ik er nu maandelijks een meter afsnoet of alles laat staan. 'T ding blijft groeien. Kortom snoei maar raak maar verwacht geen Kiwi's. (zijn kiwi's niet tweeslachtig btw?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kiwis snoei je in de zomer, of na de bladval. Je verwijdert het nieuw hout, maar je laat een hoofdtak 7 een paar zij-takken zitten, zoals bij druiven. Als je op die manier een basis stelse van takken creert, hou je vervolgens de jonge scheiuten terug tot 4 bladeren. Dit worden de vrucht takken.

Zorg er voor dat je een mannelijke en vrouwelijke plant bij elkaar laat staan, anders kan je er op rekenen dat je nooit een kiwi krijgt. Voor zover ik weet zijn er tegenwoordig planten waar zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen aan komen, door enten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kiwi is een zeer snel groeiende klimplant en kan wel 7 tot 10 m groeien.
Zou je hem alsmaar afknippen dan groeit hij alsmaar weer opnieuw aan zonder ooit vrucht te geven.
Minimaal moet je er toch wel een meter of 5 voor hebben.
Snoeien zou nu kunnen, maar ook in de winter tot ongeveer januari, snoei je later, dan gaat de plant bloeden(sap verliezen )
Vroeger hed je alleen maar vrouwelijke of mannelijke planten, tegenwoordig zitten er bloemen aan die zich zelf bevruchten ( man. en vr. tegelijk)Snoei in de winter ,dan enkele hoofdtakken laten staan en zijtakken terug snoeien.
Heb je een nieuw soort dan zal het 4 tot 6 jaar duren voordat hij vruchten geeft.
Heb je een oud soort, dan moet je er minstens 2 hebben ( man. en vr.) en duurt het soms wel 7 jaar voor de eerste vruchten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe weet je dat het een mannetje is en geen vrouwtje?
ik heb er eentje staan waar elk jaar emmers vol kiwi's aan groeien.
ik knip dat ding de hele zomer door, want het lijkt wel onkruid, zo snel als het groeit.
vorige herfst heb ik 'm vrijwel helemaal kaal geknipt tot er een klein stammetje over was.
Nu is hij alweer 3 meter hoog.

kortom, volgens mij hoef je het niet zo nauw te nemen met dat snoeien.