Dat is niet zo moeilijk: Methode 1: klein geultje maken 1 cm diep ofzo, en zaadjes erin. Niet te dicht op elkaar. enwat aarde erover.
Vochtig houden, voor het gemak even een stokje erbij zodat je onthoudt waar je ze gezaaid hebt, zodat je niet in een vlaag van ijver alles weghaalt als je gaat wieden.
Als de plantjes ophekomen zijn, en ze staan te dicht op elkaar dan kun je er wat uittrekken.
Methode 2: grond wat gelijk maken, zorgen dat het onkruidvrij is, en zaadjes erop strooien, beetje harken en vochtig houden.
Tip: Als het hele kleine zaadjes zijn, en je bent bang dat alles op 1 plek terecht komt, even mengen met fijn zand als je dat hebt,
En dan is het afwachten tot er wat komt
succes
13 jaar geleden
Je zaait geen bloemetjes.
Je zaait zaadjes en dan hoop je dat daar bloemetjes uit gaan groeien.

Je neemt je bak. Je zorgt ervoor dat de bodem voorzien is van gaatjes. Zoniet maak je er zelf gaatjes is. Vervolgens vul je de bak met aarde en potgrond.

Je neemt je zak met zaadjes en je verspreidt de zaadjes over de aarde. Vervolgens neem je een handvol potgrond en je “strooit” de potgrond over de zaadjes.

Je neemt wat water en je bevochtigt de potgrond en zaadjes. Vervolgens leg je glas over je bak zodat je de zaadjes goed beschermt.

Gezaaid kan worden in kistjes, potten of in de volle grond.
Het beste gaat het als je inderdaad in bakken zaait, met goede potgrond, die je bij een tuincentrum of bouwmarkt koopt.
Zaaien op rijen heeft het voordeel dat onkruiden gemakkelijk kunnen worden verwijderd. Vul het kistje of de pot met het luchtige grondmengsel en druk de grond aan, zodat een vlakke bodem ontstaat. Het grondmengsel moet ca 5 cm onder de rand blijven.
Heel fijn zaad meng je met vochtig zand, grote zaden worden gelegd.

En verder staat er op alle zakjes zaad hoe je er mee om moet gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De antwoorden die er zijn, zijn prima.
Alleen met dit droge weer is vochtig houden als je ter plekke zaait een beetje lastig, ik doe dat zo;
Een doorzichtig stukje plastic erover vastgezet met op de randen wat zand.
Als de plantjes een beetje opkomen verhoog ik het plastic met een balkje, stenen of bloempotjes, anders kunnen de plantjes niet groeien of ze gaan verrotten.
Bij ca. 5 cm. haal ik alles weg.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je denkt dat je vaker wilt gaan zaaien, is het misschien handig een speciale zaaibak te halen bij bijvoorbeeld een tuincentrum. Die bestaat uit een bak met een bodem met gaatjes, in die bak zit een verdeling zodat je bijvoorbeeld 12 of 24 plaatsen hebt. Die bak komt in een bak met dichte bodem, en vaak hoort er ook een kap bij met ventilatiesleufjes.
Je stopt aarde in de bak met gaatjes, maakt die goed vochtig, stopt per vakje 1 zaadje in de grond, doet er een beetje aarde over (hoe diep het zaad moet staat op de verpakking van de zaadjes, sommige moeten 2 keer zo diep als ze zelf lang zijn, anderen kiemen alleen in licht dus die moet je niet bedekken), je zet de gevulde gaatjesbak in de dichte bak en je plaatst de kap erop.
De kap voorkomt dat de boel gelijk uitdroogt: vocht verdampt maar drupt weer in de dichte bak en kan zo weer opgenomen worden door de aarde.
Na een tijdje komen de kiemplantjes op, en als ze een paar echte blaadjes hebben (dus meer dan alleen de eerste twee kiemblaadjes), kun je ze overplanten in de tuin. De juiste plek voor ze (zon? halfschaduw? schaduw? en hoe hoog worden ze? ruiken ze lekker zodat je ze bij een terras wilt? of wil je ze juist als blikvanger verderop?) staat ook op het zaadzakje.
Na het uitplanten goed vochtig houden anders verwelken ze gelijk.

Een andere optie: neem een bak, knip een lege wc-rolletje in twee of drie stukken, zet die rolletjes in de bak, vul ze met aarde en zaai daarin. Voordeel: je kunt de kiemen dan met rolletje en al in de grond zetten, dat papier vergaat gewoon, en dat is soms makkelijker dan de grond uit zo'n vakkenbak halen.
Nadeel: zo'n bak is lastiger met vochtig houden (je kunt er een plastic zak omheen doen, wel zorgen dat de zak niet tegen de plantjes aan komt). Met weer zoals nu droogt zo'n bak snel uit, dus elke dag een beetje water geven.

Het is heel erg leuk om je eigen zaaisel groot te zien worden, en bovendien kun je meestal heel veel plantjes uit 1 zakje zaad halen :-)

Veel plezier en succes!