Hoe krijg je algenaanslag en gladheid verwijderd van een houten vlonder in de tuin

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.1K

Antwoorden (6)

Het snelst met een hogedruk-reiniger.
Als je die niet hebt, met een harde borstel en groene zeep, en dan goed naspoelen. Met cillit-bang wil het ook nog wel eens gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met hout en hogedruk ook oppassen, schade zie je pas als het weer droog is.
met chloor . Het chloorwater er overgieten . Het doodt wel het leven onder de vlonder ook .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hogedruk spuit kan wel!
Algen zijn goed weg te krijgen door met een stevige bezem en wat water de vlonder te borstelen. Eventueel kan wat soda aan het water toegevoegd worden, wanneer de vlonder niet in de vijver afwatert. Ook afspuiten met een hogedrukreiniger helpt goed om de algen te verwijderen.
Van de chemische middelen is Groene aanslagreiniger (ECOstyle) het minst schadelijk voor het milieu (en dus voor de vijver). Maar ook dit zou ik, net als de soda, alleen gebruiken als het water dat bij het schoonmaken gebruikt wordt niet rechtstreeks de vijver inloopt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik dacht gelezen te hebben dat de hogedrukspuit werd afgeraden maar dat was waarschijnlijk op een andere site dan deze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat de gladheid betreft:
-Regelmatig de hoge-druk-spuit erover, dan houd je een enigszins ruwe laag over. Maar 'n beetje glad blijft 't dan wel.
- er bestaat verf die een anti-slip laagje geven.
http://www.klusidee.nl/Forum/about42212.html
Een hogedruk spuit zeker niet gebruiken. Een plank heeft een coatinglaag en die spuit je er zo af en dan kan je zo weer aan de gang en daarbij vergaat je vlonder ook sneller.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak de vlonder nat, laat het even intrekken, strooi er wat zand over en schuur de vlonder schoon met een harde bezem, hierna even naspoelen.
Bijhouden met schoonmaakazijn, gaat ook je onkruid van dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HG, biertje in de zon, afspuiten.
(schrobben bij sterke aanslag)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag een e Book ook ipv biertje