Er zijn in de natuur nog maar zeer weinig planten die nu bloeien en zo hoog zijn, dus kan het niet anders dan het pinksterbloemen zijn, echter de meeste pinksterbloemen zijn zacht lila, maar of de foto geeft niet de juiste kleur aan, of de grond zorgt er voor dan de bloemen wit lijken, ook droogte geeft bijna witte bloemen, de pinksterbloemen zijn het meest lila van kleur als ze in kleffe, natte en arme grond staan.
je kunt het even testen door aan wat blad te ruiken, het heeft een heel kruidige geur, beetje tuinkers achtig.
Heel erg bijzonder bij de pinksterbloem, is dat blaadjes die afbreken of afgemaaid worden, weer zelfstandige plantjes worden!
Behalve van de vetplanten (sedum) weet ik geen andere plant in ons land die dit kan.

Toegevoegd na 7 uur:
De foto's hebben bij mij nogal verwarring gebracht, omdat het leek dat de bloemstengels veel hoger waren dan 10 a 15 cm.
Ook de kleur is niet helemaal die van de pinksterbloem.
Met de nieuwe informatie er bij, is het niet de pinksterbloem maar de Arabis procurrens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jelle vermeldt niet Ed, dat het en recente foto is.
En niet alle pinksterbloemen zijn zacht lila van kleur. Er is ook een ( veel mooiere) donkerder variant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij heeft later, bij reacties op vraag, wel vermeld dat ze nu al boeien.
Als het arme grond is (kalkhoudend en met weinig ijzer) dan kleuren bloemen vaak wat witter op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is de Arabis procurrens.

Andere antwoorden (7)

vergeet me nietjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pinksterbloem
Plaatje bij antwoord
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze zijn niet wit toch :)
amc
13 jaar geleden
Pinksterbloem bloeit met lila-roze bloempjes.
fremar
13 jaar geleden
afhankelijk van de standplaats kunnen ze ook wit zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar die staan nooit zo gebroederlijk (of gezusterlijk) langs een vijver hoor
Amadea
13 jaar geleden
En ook niet al ruim vóór Pasen, want ze heten toch met een zekere tijdstipbedoeling Pinksterbloemen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb wel de eerste vanmiddag bij mij in de tuin ontdekt, (met lila bloemetjes) maar volgens de foto zijn het er gewoon heel veel en dat kan vlgs mij inderdaad niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zouden het kunnen zijn, maar de foto van de vraagsteller is niet duidelijk genoeg.
Fluitekruid lijkt het wel.
http://www.schoolplaten.com/foto-fluitekruid-3-i4827.html

Ziet hij er zo uit van dichtbij?

Toegevoegd na 19 minuten:
Nog een afbeelding;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Anthriscus_sylvestris(01).jpg

Toegevoegd na 21 minuten:
Hier het goede bestand;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fluitenkruid
amc
13 jaar geleden
fremar
13 jaar geleden
fluitekruid is veel groter dan de bloemen op foto
Mogelijk de Iberis of Scheefbloem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De plant is op deze foto niet zo goed te zien, jammer.
Het zou Duizendblad kunnen zijn maar daarvoor zou ik het blad beter moeten zien. Ook een mogelijkheid: Wilde Bertram.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien is het witte judaspenning? Die bloeit op het moment volop

Toegevoegd na 4 uur:
heb nog even verder gezocht en vond dit: moerasvergeet-me-nietje, op de link van wiki vind je de beschrijving o,a, voor de bloemstengel, misschien kun jij het herkennen? ik kan op de foto niet precies de afbeelding van de stengel zien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt enigszins op Margrieten of Kamille, maar ben er niet zeker van.