Mijn hele vijver ligt vol met eendenkroos. Hoe kom ik er vanaf?

mijn hele vijver ligt er vol van .Hoe kom ik er vanaf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
38.2K

Antwoorden (5)

Met een schepnetje uitvissen helpt . Er is geen echte oplossing behalve dat.

Als je het kroos eerst een dag aan de rand van de vijver laat liggen, krijgen alle dieren erin de kans weer het water in te glijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eendekroos krijg je alleen weg door het eruit te scheppen...let goed op dat je echt alles eruit haalt, want in deze tijd van het jaar, gaat de vermeerdering razendsnel...

eendekroos doet een vijver snel dichtgroeien. Het sluit dan ook het oppervlakte af zodat er geen zuurstof de vijver in kan dringen.
Een vijver is vrij eenvoudig van eendekroos te ontdoen wanneer er geen andere planten in de buurt zijn: Een dik touw , eventueel met drijvertjes er aan over het oppervlakte trekken. Daarna met een schepnet leegmaken. De verwijderde eendekroos bevat veel fosfaat en nitraat , dus ver verwijderen.
Ook mogelijk is: een lichte stroming laten ontstaan door een vijverzuiveringsinstalatie. Eendekroos hecht zich niet aan de ondergrond dus wordt dan meegevoerd. De meest natuurlijke manier is het houden van eenden.
Voorkomen dat de vijver dichtgroeit is natuurlijk het beste en voer geen goudvissen of koi , geen kunstmest in het water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de vijver niet al te diep is, is het bij hete dagen een mooie bescherming voor de vissen. Ik zou dan niet alles eruit scheppen, maar kleine beetjes.
Wil je er echt vanaf, is leegscheppen de enige methode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eendenkroos, dus geen algen, komen voor in vijvers met heel veel stikstof in het water.
Meestal veroorzaakt door te veel blad van de bomen en /of vogelpoep. (eenden of waterschildpadden)
Vaak is de vijver ouder dan 7 jaar en heeft een dikke laag modder op de bodem.
De dikte van de modderlaag mag ongeveer 5 cm. zijn, is het dikker dan ontstaat er veel moerasgas, makkelijk even te controleren door een bezemsteel in de modder te steken.
Bijna zeker komen er nu veel bellen naar boven, dat is het moerasgas( methaangas)
Dit gas is giftig en verstoort allerlei biologische processen.
Deze zijn gunstig voor eendenkroos.
Is er veel kroos dan krijgen de zuurstofplanten onder water te weinig licht en gaan dood, dit veroorzaakt nog meer kroosvorming.
Eigenlijk is er nu nog maar een oplossing, pomp de vijver leeg haal alle modder er uit en begin opnieuw.
Laat je geen bacterieen aansmeren die wonderen beloven (vreten de modder op) want die bestaan niet, althans niet voor dit probleem.
Kijk na het schoonmaken of je niet wat bomen of takken kan wegzagen voor meer licht en minder blad, in het najaar tijdig blad wegscheppen, voorkomt nieuwe modder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ervanaf? Definitief?

Door er een vrachtwagen zand in te laten storten natuurlijk:)