waarom staan er in de achterhoek en met name rondom Lochem zoveel sneeuwklokjes

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1K

Het beste antwoord

In onze streken vinden we sneeuwklokjes vooral in loofbossen en daar zit ook de link met haar oorspronkelijke verspreidingsgebied. In de bol begint de plant na de bloei reservevoedsel op te slaan. Goed ingepakt in beschermende bolrokken (zoals een ui) overleven de winterknoppen onder de grond het winterseizoen. Zo’n levensvorm met winterknoppen onder de grond noemen we geofyt. Tegen het eind van de winterperiode ontstaat uit die winterknoppen weer een nieuwe plant. Het reservevoedsel in de bol maakt een snelle groeispurt mogelijk. Dat is een voordeel in het korte groeiseizoen in de berggebieden van haar oorsprong, maar ook in het korte voorjaarseizoen bij ons tussen het einde van de winter en de tijd waarin het blad aan de bomen de hoeveelheid licht op de bosbodem sterk reduceert. Een extra aanpassing heeft het sneeuwklokje in haar wortels. Sneeuwklokjes groeien van oorsprong op plaatsen waar de grond, bijvoorbeeld door spoeling, soms in beweging is. De bollen rollen mee en kunnen bloot komen te liggen. Als de wortels eenmaal uitgegroeid zijn en de wortelpunten stevig verankerd zijn, trekken de bovenste delen van de wortels samen. Met behulp van deze ‘contractiele wortels’ komt de bol dan in een veiliger grondlaag.
De Achterhoek heeft waarschijnlijk veel loofbossen, waardoor het een goede omgeving is voor de klokjes.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea schreef:De Achterhoek heeft waarschijnlijk veel loofbossen, waardoor het een goede omgeving is voor de klokjes. En ze klingelen daar ook zo lievelijk. Vindt Moolkeesje.
Kristal
13 jaar geleden
Ik hoorde vandaag ook geklingel en ontdekte dat ik helemaal precies 1 (één dus...) sneeuwklokje in mijn toentje heb... en léuk dat ik dat vind!

Andere antwoorden (3)

Omdat daar veel bolletjes (die waar de sneeuwklokjes uitgroeien) in de grond zaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien groeien ze wel uit konijnenkeutels?
Ik vroeg me altijd al af waar die bolletjes vandaan kwamen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ZITTEN!
Kristal
13 jaar geleden
Moolkeesje, wat bedoel je? Bedoel je dat de vraag verkeerd gesteld is? Staan sneeuwklokjes niet maar ZITTEN ze?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha @ Kristal.
Nee, volgens mij bedoelt Moolkeesje dat de bolletjes er nog steeds zitten.
Maar die zijn toch al lang uitgegroeid tot eh... sneeuwklokjes en hun wortels?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nyx,ie hebt ut helemaol deur!
Kristal
13 jaar geleden
aah, nou snap ik het ook weer :-))
Omdat onze achterhoekse grond heel goed voor sneeuwklokjes is. En ze voelen zich bijzonder thuis in de achterhoek,vriendelijke mensen enzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, leuke mensen, die achterhoekers.
Lekker høken, enzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je het ook uitspreken? Vooral dat enzo, daar zijn we heel goed in, we noemen het ook wel angoan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ja, dat kan ik wel, hoor.
Net als zoepen, ook zoiets dat ik wel kan, enzo.
De sneeuwklokjes horen bij de stinzenplanten, dat zijn planten die vroeger in de tijd van de grote buitenplaatsen, massaal werden aangeplant.
Bij deze buitenplaatsen hoorden vaak ook uitgestrekt bosgebied en de tuinmannen moesten voor de adel bollen planten in die bossen.
Veel buitenplaatsen zijn tegenwoordig van staats bosbeheer, of natuurmonumenten en veel van deze bossen zijn nu vrij toegankelijk.
Van veel oude buitenplaatsen is nu niet veel meer van terug te vinden, wat gebleven is, zijn de stinzenplanten, zoals de sneeuwklokjes.
Zoek maar in de geschiedenis van Lochem en je zult wel oude buitenplaatsen tegen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
wat weet jij dat goed! + Denk je dat mijn tuintje ook een oude buitenplaats in Drenthe kan worden? Ik heb nu 1 sneeuwklokje in mijn grasveldje... (echt waar)