Iemand een idee hoe je van zevenblad in de tuin af komt? Of kun je dan beter verhuizen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
5.8K

Het beste antwoord

Je kan het helaas niet zonder Gif doen want het is zeer hardnekkig en blijft terug komen.

Je kan het beste met roundup behandelen.
Zevenblad kruid is het naarst wat er is,je moet het blijven behandelen want het komt zo weer op

De verhouding is 20cc per liter

veel geluk

Toegevoegd na 3 uur:
Gewoon alleen het zeven blad raken. Met een kap er op raak je alleen het zeven blad

Toegevoegd na 3 uur:
Pak dan gelijk de tuin van de buren aan anders heb je het zo weer..Vandaar dat ik Gif adviseer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon alleen het zeven blad raken. Met een kap er op raak je alleen het zeven blad

Andere antwoorden (9)

Het zevenblad wordt tot het ergste onkruid gerekend.
Dit zijn methodes om zevenblad te bestrijden:
1 De beste methode om het zevenblad te verwijderen is
door de grond met de hand om te spitten en de grond
dan te ontdoen van de witte wortelstokken. Daarna dient
dat stuk grond goed gecontroleerd te worden op nieuwe
uitlopers.
2 Chemische bestrijding: glycolfosfaat helpt alleen een korte periode na bespuiting maar heeft geen blijvend effect: zowel de bovengrondse plant als de wortelstokken blijven intact.
3 Het planten van gewassen die het zevenblad verdringen: aardappelen, mais en graan.
4 De grond twee jaar bedekken met zwart folie. Dat is de methode wanneer niets helpt.
5 Eindeloos schoffelen: op den duur verdwijnt het zevenblad dan.
6 Bij een gazon: vaak maaien, gras verdingt dan zevenblad op den duur.
7 maak een haag tussen de grond waar het zevenblad groeit en je eigen moestuin. Kies hiervoor de haagbeuk.
8 kippen zijn dol op de wortel van zevenblad en zorgen
ervoor dat het helemaal verdwijnt.
9 Zevenblad groeit alleen in zure grond. Voeg dus kalk toe,
op den duur verdwijnt het zevenblad.
10 Eet het op.

Toelichting 10: Zevenblad heeft de smaak en bereiding van spinazie. Pluk de bladeren, was ze en kook ze kort. Het is in de Siberische keuken een veel gebruikte groente, en het werd in de middeleeuwen op grote schaal in de Lage Landen verbouwd.
Andere toepassingen van zevenblad: roerbakken en
als soepgroente.
Amadea
13 jaar geleden
De beste manier: continu alles wat je ziet opkomen, uit de grond trekken. Probeer zoveel mogelijk van de wortel mee te trekken, dus het beste al wortel-volgend de plant uitgraven.

Je kunt ook flink dichte bodembedekkers planten, die je zevenblad als het ware overwoekeren.

Als laatste kun je bestrijdingsmiddelen inzetten, maar die hebben nadelen die ik hier waarschijnlijk niet hoef te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier zul je veel werk aan gaan krijgen.
Wanneer je dit onkruid in de tuin hebt kun je toch echt het beste gaan werken met een onkruidbestrijdingsmiddel.
Neem bijv. Round-up.
Wanneer je de tuin niet kunt of wilt bespuiten kun je het beste met een kwastje of penseel dit onkruid insmeren.
Round-up is een groeihormoon wat via het blad en de plant naar het wortelgestel trekt.
De plant zal hierdoor in zijn groei worden "opgejaagd" en uiteindelijk (het klinkt vreemd) zeer snel gaan groeien.
Heel de hormoonhuishouding in de plant raakt in de war en uiteindelijk groeit de plant zichzelf dood.
Óf als je niet met onkruidbestrijdingsmiddelen wilt werken......wieden!
Maar dan wel zo intensief dat,zodra je ook maar een plantje ziet verschijnen je dit direct moet verwijderen met zoveel mogelijk wortels.
Op den duur zal het plantje zichzelf niet kunnen handhaven.
Kan máánden,zo niet jaren overheen gaan maar uiteindelijk zul je het toch winnen.
Het is alleen niet te hopen dat de bron van de besmetting buiten je tuin ligt en de tuin herhaaldelijk infecteert.
Óf je moet ook deze bron aan kunnen pakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn eigen ervaring

Doorzetten en geduld hebben en dan kan het echt zonder gif.

toen ik mijn huidige huis kocht had ik ca 60 m2 zevenblad (later las ik dat het lekkerder is dan sla, misschien had ik het toch moeten laten staan)

Eerst alles zo veel mogelijk verwijderd, ook wortels uitgegraven en dat is niet simpel want ze breken onder je handen. En vervolgens ELK sprietjes uitgerukt dat ik zag verschijnen.

Na 2 jaar was het een kwestie van 1x per 2 weken geworden en na 4 jaar 1x per 6 weken (grofweg). We zijn nu 7 jaar verder EN IK HEB GEWONNEN, hoewel..... ca 1-2x per jaar denk ik nog: heeeeee wat zie ik nou en dan ruk ik het er snel uit.

Ik vrees, dat als ik verhuis en de volgende bewoner is geen tuinliefhebber: na 10 jaar heeft het zevenblad weer gewonnen maar ik ben er van af!!!!!
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik deed het op dezelfde manier
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en die eerste twee jaar had je er geen betaalde baan of gezin naast ?
amigo
13 jaar geleden
ha ha, goede vraag, laten we het er maar op houden dat ik niet te stuiten ben als ik iets graag wil.
Nee gekheid, na de eerste grote uitgraafactie was het elke keer ca 10 minuten sprietjes plukken, wel meerdere keren per week natuurlijk
a) Alles doodspuiten met round up (dan is het geel ipv groen)
b) Alle aarde in de tuin vervangen
c) inderdaad verhuizen
wij hebben het geaccepteerd...

Toegevoegd na 1 minuut:
wij hebben ca 1000m2
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet met gif wilt werken en je niet jaren bezig wilt zijn met bestrijden, dan is de beste optie: de hele bovenlaag van de aarde vervangen. Zorgen dat alle wortels weg zijn dus. Dan moet je wel een nieuwe 'toplaag' maken voor de planten die je daarna wilt neerzetten.
Als het ook bij de buren staat (grote kans), dan zul je ook een flinke rhizoombegrenzer moeten ingraven rond de hele tuin: een soort plaatmateriaal dat je in de aarde plaatst en waar de wortels niet langs kunnen (net zoals bij woekerende bamboe, duizendknoop, Macleaya enz. gebeurt).
Overigens is zevenblad prachtig als het bloeit, maar dan kun je beter een paar planten in een pot zetten zodat je ze in de hand kunt houden :/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt ook bontbladige zevenblad. woekert niet en bloeit wel
wij hebben de hele tuin leeg moeten maken en de grond twee spades diep om geschept en toen behandeld en een jaar lang afgewacht. . hebben dus een lang adem nodig gehad maar zijn er gelukkig nog steeds van af,.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is maar een middel dat Zevenblad plus het wortelgestel verwoest en dat is Starane. Het middel is misschien te krijgen bij bijv. een bevriende paardenliefhebber, want die kan het kopen, omdat het middel ook wordt gebruikt tegen SintJacobskruiskruid (dit is een onkruid dat zelfs paarden dood).
Na behandeling met Starane gaat de plant dood en het wortelgestel wordt ook verwoest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in zuid afrika is het een borderplant , dus als je je niet wilt ergeren, laat je het gewoon staan en bloeien. Denk alleen dat je buren niet zo blij zijn, maar ja gewoon ff overtuigen.