Is het mogelijk om een lelijke plek in behang schoon te krijgen?

Mijn computer staat met de zijkant bijna tegen de muur.
Het behang in mijn kamer is nog prima, maar precies op de plek, waar de ventilatielucht uit de computer wordt geblazen, is er op het behang een wat grauwe plek ontstaan, met een doorsnee van ongeveer 30 cm.

Mijn vraag is, of er iets te doen valt aan die plek.
Oplossingen die ik zelf al had bedacht, zijn:
- hele kamer opnieuw behangen
- de betreffende wand een kleurtje geven
- een plaatje of schilderijtje precies over die plek hangen.

Het gaat me er dus om, of er een manier is, om die plek schoon (of wat schoner) en dus wat minder opvallend te krijgen. B.v. met een gommetje, natte doek en strijkbout, of welke creatieve oplossing dan ook.

Natuurlijk kan ik gaan experimenteren en er achter komen wat wel en niet helpt, maar ik ben een beetje bang, dat de plek door een foute aanpak nog veel viezer en opvallender wordt.

Het betreft een simpel behang, wit-licht-beige, met een minuscuul motiefje qua kleur en het is een heel klein beetje bobbelig, dus nèt niet helemaal glad.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
5.5K

Het beste antwoord

Je kunt tegenwoordig leuke muurstickers kopen, bijvoorbeeld bij Ikea, maar ook in boekenwinkels of op internet.
En op zulke plekken schilder ik zelf ook nog wel eens wat, bijvoorbeeld een (palm)boom in een kleur die veel op de behandkleur lijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Toch maar een plaatje ophangen en deze gelijk voorzien van doorzichtig plakplastic zodat je het de volgende keer wel kunt soppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je toch een plaatje ophangt, kan je ook wel eerst gaan poetsen. Dan maakt 't weinig meer uit.
Gewoon een vochtig doekje pakken en rubben maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is wel slim bedacht! Ik moest me een beetje beperken in mijn vraag, omdat het anders zo'n ontzaglijk lang verhaal zou worden. Maar eigenlijk had ik er nog bij moeten schrijven, dat precies IN die vieze plek ook het stopcontact zit. En dat heb ik wel nodig, en er kan dus geen plaatje overheen. En met een plaatje of schilderijtje met een stopcontact in het midden dat wordt helemaal zo'n kermis :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Knip van een geel of blauw papier een zon of wolk en plak dat om het stopkontakt, vlek weg en een vrolijk geheel.
ik zou gewoon eens kijken hoever je met een sopje allesreiniger komt.
dat reinigt mild.
ik heb het eens geprobeerd met ammonia, en dat reinigde wat al te goed, ik kreeg kleurverschil.
dus eerst een simpel sopje proberen, dan kan je altijd nog andere maatregelen nemen.
13 jaar geleden
Het ligt eraan wat voor soort behang je hebt.

Gewoon behang is niet te reinigen (tenminste, niet dit soort vlekken). In dat geval kun je het vergeten.

Afwasbaar behang kun je reinigen met een schoonmaakmiddel. In dat geval raad ik je 'muscle' aan, de vernevalaar.
Gebruik slechts ee kleine hoeveelheid, en kijk hoe het gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nog een restje of stukje behang over is, plak er dan
een stukje overheen, en als het afwasbaar is dan is
M.R muscle zoals al gezegd een uitkomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een nieuw behangetje en weg zijn alle plekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst proberen te poetsen, niet te hard wrijven.

Ik heb zelf een plek onder de vensterbank die steeds vies wordt omdat de katten zich daar met hun poten afzetten als ze buiten zijn geweest van die fijne modderprintjes.
Ben al een tijdje van plan om op die plek een stuk doorzichtige placemat op te hangen ;-)
(Ik ben erg goed in 'morgen begin ik'...)