Is het voor de plant slecht om deze direct in een kamer bloempot te planten of is het beter om dit in een binnenpot te planten? Zo ja waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
5.9K

Het beste antwoord

Op zich kan het wel, mits je een ruime pot neemt en hem voor 1/3 met hydrokorrels vult. Zo kan het overtollige water weg, zodat de wortels niet steeds in het vocht staan.

Meestal moet je deze planten iets minder water geven dan je gewend bent. Doordat ze geen binnenpot hebben verdampt het vocht veel langzamer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een binnenpot is lucht- en waterdoorlatend.
Dan kan je in de buitenpot water geven en dan neemt de plant niet te veel water tegelijk op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het voordeel van een binnenpot is, dat als je teveel water hebt gegeven, je eenvoudig de binnenpot uit de buitenpot kan halen, en het overtollige water weggieten.
heb je een vaste hand van gieten, dan is dit niet nodig.
14 jaar geleden
Voor de plant maakt het niet zoveel uit met of zonder binnenpot, het verschil zit hem in meer of minder water geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De binnenpot (met gaatjes onderin) zorgt ervoor dat het overtollige water weg kan (wel pot leeggooien) en dat er lucht bij de aarde kan komen. Het is dus wel beter voor de plant om een binnenpot te gebruiken. Het is in ieder geval makkelijker om de plant in leven te houden ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slecht is het niet, maar beter is het om de pas gekochte
plant in de binnenpot te laten om zo beter zicht te houden
op eventueel te veel gegeven water. Voordeel is ook de luchtcirculatie rond de pot. De wortels kunnen wat ventuleren en verstikken niet.
Ook een voordeel je kunt de plant beter verzorgen en eventueel verplanten.