Heb je bij een bio-ethanol haard kans op koolmonoxidevergiftiging?

Vraag spreekt voor zich.

8 jaar geleden
in: Interieur
7.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens deze website niet:
http://www.sfeerhaardencenter.nl/?page/1491/FAQ+Bio-ethanol.aspx Het is wel noodzakelijk dat er een open raam of genoeg ventilatie is.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
In de woonkamer waar hij geplaatst word zit alleen een klein ventilatie rooster in de achterdeur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als dat het enige is, dus ook geen centrale afzuiging o.i.d. dan is dat al te weinig als je met een paar mensen daar bent, of bij een paar kaarsen aan. Achterdeur op een kier.

Antwoorden (2)

Ja, dat kan.
Elke brandstof die Koolstof bevat kan bij onvolledige verbranding koolmonoxide opleveren. En dat zijn ALLE brandstoffen met als enige uitzondering pure Waterstof.
Maar als je je Zuurstoftoevoer op orde hebt zal de verbranding geen koolmonoxide opleveren.
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik ga iemand een bio-ethanol haard cadeau geven. Vandaag gekocht. Maar ik heb er ook een hittemelder en een koolmonoxidemelder bij gekocht. Nu zei de winkelier dat de koolmonoxidemelder onzin was. Maar ik heb zo iets van veiligheid boven alles.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is geen overbodige luxe zo'n koolmonoxidemelder. Ik heb ook een bio ethanol haard. Ik beschik over een grote ruimte gelukkig waar mensen de hele tijd in en uit lopen. Maar in een klein flatje waar iemand alleen woont kan ik me voorstellen dat de zuurstof sneller opgebruikt is.
Thecis
8 jaar geleden
@HeetVoldemort,
Reddie heeft helemaal gelijk. Koolstofmonooxide (CO) is een product wat je krijgt bij onvolledige verbranding. Alle organische brandstoffen bevatten koolstof en bij te weinig zuurstof zal er ook bij bio-ethanol gewoon CO onstaan. Vraag maar eens na aan de winkelier WAAROM het niet kan ontstaan. Dit kan hij je niet uitleggen. Echter, de kans is wel heel erg klein. Bio-ethanol brandt overwegend met een blauwe vlam (700+ graden) en daarbij ontstaat niet zo snel CO. Bij lagere temperaturen (bij een gele vlam) is de kans op CO-vorming veel groter (een gele vlam IS namelijk onvolledige verbranding, dus een bij kaars heb je meer initieel CO. Door de warmte (en met voldoende zuurstof) "brandt" de CO zelf door tot CO2, direct gevaar geweken.
(Voetnoot kaars vs bio-ethanol. Bioethanol brandt veel sneller op, produceert per tijdseenheid veel meer CO2 dan een kaars (voor de liefhebber...)). Maar bottomline, met alles wat je hebt branden, zorg dat er ventilatie is zodat er zuurstoftoevoer is.
Thecis
8 jaar geleden
@HeerVoldemort,
zie reactie hierboven. Zag bij het plaatsen dat ik de naam verkeerd had gespeld...
Ja, in alle gevallen waar verbranding plaatsvindt en er geen afvoer voor verbrandingsgassen is, loop je de kans op koolmonoxide vergiftiging.
Notoir voorbeeld zijn die oude gasgeisers zonder afvoer in een afgesloten keuken. Bij aardgas kan je zien dat de kleur van de vlam op den duur verandert, onder invloed van onvolledige verbranding. Geen idee of dat ook gebeurd bij ethanol. Zorg in ieder geval voor goede ventilatie.