Hoe herken je een echt, goed Perzisch tapijt? En waar kun je deze het best aanschaffen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
2.5K

Antwoorden (4)

Als je hem in perzie koopt weet je zeker dat het een echte is.
Verder zou ik hem niet op de zwarte markt kopen, die zijn waarschijnlijk namaak.
Er bestaan speciaal zaken waar ze deze tapijten verkopen, maar ook daar zal je nooit zeker helemaal zeker weten of het uit perzièn komt.
Of er moet een stickertje op zitten met made in china dan is hij zeker nep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Perzische tapijten worden op allerlei manieren ingedeeld, een eenvoudige doeltreffende indeling is op grond van het onderscheid tussen degenen die het product hebben vervaardigd. We onderscheiden:

nomadentapijten
dorps- en boerentapijten
ateliertapijten
Perzische tapijten worden aangeduid met namen die zijn afgeleid van de plaats of stam van herkomst bijv.: Isfahan, Tabriz, Qom, Qasqhai, Shiraz, enz. Een bijzondere plaats, als het gaat om de naam, neemt de Ziegler in. Dit tapijt is vernoemd naar een Britse firma. Een indeling op gebruiksdoel is ook gebruikelijk, we spreken dan over een vloerkleed, een wandtapijt en een salonkleed. Deze indeling wordt gebruikt in de detailhandel, de bekende benaming gebedskleed behoort eveneens tot deze indeling.

[bewerken] Nomadentapijten
Nomaden zijn volkeren of stammen die rondtrekken en meestal in tenten wonen. Deze mensen houden schapen, geiten en ander kleinvee en beschikken over ruime hoeveelheden wol. Ze spinnen de wol met de hand en daarna wordt de wol geverfd. De gebruikte verfstoffen zijn voor een deel nog van plantaardige oorsprong. De kleden worden gekenmerkt door de eenvoudige patronen en de vrij grove structuur. De gebruikte patronen worden al sinds eeuwen overgeleverd binnen de leefgemeenschap en hebben vaak betrekking op de dingen van alledag en de directe leef- en woonomgeving. De afbeeldingen van bloemen, planten, dieren en voorwerpen zijn meestal gestileerd weergegeven omdat een nauwkeurige weergave een veel fijnere knoping vereist. Over het algemeen zijn (vooral de oudere kleden) volledig uit wol vervaardigd, naast wol op wol komt echter ook wol op katoen voor. Naast tapijten en kleinere kleedjes worden veel gebruiksvoorwerpen zoals tassen, zakken, tentband enz. gemaakt.

lees verder:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Perzisch_tapijt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees:

Het is momenteel nog nauwelijks mogelijk verantwoord geproduceerde tapijten te kopen. Een keurmerk moet op den duur soelaas bieden. Kritische vragen van de consument aan de tapijthandelaar brengen zo'n keurmerk dichterbij. Claims van afzonderlijke winkelketens dat aan hun tapijten geen kinderarbeid te pas is gekomen, dienen (bij gebrek aan bewijs) nu nog met een flinke korrel zout te worden genomen.

Het kan voordelen hebben bij de grotere gespecialiseerde tapijthuizen te kopen. Omdat ze vaak een eigen inkooporganisatie hebben, kunnen ze meer vertellen over hun produkten. Bovendien loopt u hier minder kans te worden opgelicht.
Die zijn wel te vinden op internet.

Zoals deze:
Rechtstreekse import met certificaat van oorsprong uit: Indië, Iran (Perzië), Nepal (60-80-100 knots), Turkije, Pakistan, China ... Oosterse tapijten zonder kinderarbeid. "Children Care and Fair".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'De tapijtketen Persepolis sluit zijn keten op drie plaatsen en geeft zeer hoge kortingen.'
Zat gisteren in mijn brievenbus.