Hoe weet ik wanneer een matras aan vervanging toe is?

Ik heb een matras van natuurlatex dat op een houten lattenbodem ligt. Mijn matras is ruim tien jaar oud.

Op een gegeven moment moet een matras worden vervangen omdat de kwaliteit teveel achteruit is gegaan. Die achteruitgang in kwaliteit is echter een zodanig traag proces dat ik er niets van merk.

Mijn vraag is nu:
Is er een objectieve manier om te zien of mijn matras al aan vervanging toe is, of zit er niets anders op dan uit te gaan van de gemiddelde levensduur van dit type matras?

9 jaar geleden
in: Interieur
2.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je elke ochtend nog volkomen uitgerust en uitgeslapen je bed uitkomt zou ik geen nieuwe aanschaffen. Matrassenfabrikanten willen graag één ding... matrassen verkopen!
Rieneke1
9 jaar geleden
Die 10 jaar moet je je niet aan storen Cryo.
Mijn vriend en ik hebben beiden 10 jaar terug een nieuw matras gekocht, en bij hem is er een grand canyon ontstaan, terwijl die van mij nog als nieuw is.
Zijn matras is zachter, hij is zwaarder, en ik keer en draai regelmatig.
Mijne was ook stuk duurder.
Je ziet dat het van veel factoren afhankelijk is hoe snel een matras aan vervanging toe is.
Zolang er nog geen kuilen in zitten, en zolang je er nog lekker op ligt, is er niets aan de hand.
Welterusten!

Het beste antwoord

Het vervelende met dat matrassenverhaal is dat de meeste tips komen vanuit bronnen die er baat bij hebben dat mensen nieuwe matrassen kopen.
Hoe lang een matras meegaat hangt echter van vele factoren af. Ten eerste is er inderdaad de kwaliteit : in doorsnee zal een goeie matras van bv. latex langer meegaan dan een goedkope schuimmatras (die soms al na 2 jaar begint door te zakken).
Ten tweede het onderhoud. Gebruikte je bv. een matrasbeschermer, dan is de kans dat je matras een broeihaard is voor de huisstofmijt, veel geringer. Alleszins als je de matrasbeschermer geregeld wast op hoge temperatuur (min. 60°).
Het is natuurlijk nooit zeker of een bron helemaal objectief is (sommige zogenaamd "objectieve bronnen" worden stiekem gesubsidieerd door winstgevende bedrijven etc.), maar deze link geeft toch een beetje uitleg die denk ik wel nuttig is.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/110355-het-onderhoud-van-een-matras.html
Als een matras niet doorzakt of andere duidelijke gebreken vertoont is het soms moeilijk vast te stellen of ze nog intact is. Ik zou dan overwegen om te bekijken hoe de matras behandeld werd en op basis daarvan beslissen of je er een nieuwe nodig hebt of niet.
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik gebruik een molton, een soort onder-hoeslaken van badstof dat ik regelmatig op 60° was. Mijn molton zit dus aan de bovenkant van mijn matras, tussen matras en hoeslaken in. Tussen lattenbodem en matras ligt een wat dikkige doek. Niet superstevig, je ziet de latten erdoorheen, maar het matras is in ieder geval niet in direct contact met de lattenbodem. Gelden zo'n molton en zo'n dikkige doek als matrasbeschermer?
liveisgreat
9 jaar geleden
molton zeker weten! een waterdichte matrasbeschermer zal misschien nog meer tegen houden, maar als je die molton geregeld gewassen hebt op 60° zit je m.i. goed ivm "matras beschermen".
Het contact met de lattenbodem is niet zo een punt. de matras kan via daar ook ventileren, dus ik weet niet of dit een meerwaarde biedt of juist niet :-/.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dank voor je toelichting! De "dikkige doek" is vochtdoorlatend, dus dat zit wel snor.

Andere antwoorden (1)

Na ruim tien jaar is je matras inderdaad aan vervanging toe. Dit komt omdat o.a. de vering niet meer optimaal zijn. Je kan aan velen dingen zien dat je matras aan vervang toe is. Test bijvoorbeeld eens de vering, veert het überhaupt nog wel?
Een matras kan ook aan vervanging toe zijn terwijl je dat helemaal niet kunt zien met het oog. In de loop der jaren is jouw matras ook smerig geworden, en de hygiëne is dus niet meer helemaal aanwezig. Je kunt dit vaak niet zien, maar heeft wel degelijk invloed op de kwaliteit van slapen.
10 jaar is natuurlijk een standaard, en hier zijn grote afwijkingen in. Als jij een kwalitief goede matras hebt gekocht, hij er nog goed uitziet en je nog goed slaapt, zou ik hem lekker nog een paar jaar laten liggen.