Wat gebeurt er met mijn planten?

Sinds een maand is mijn aquarium ingericht. ( juwel 60 liter ). Na een enorme groeispurt van de planten hebben een aantal planten nu ineens te kampen met wegrottende stelen over de hele lengte van de plant. verbazend zien de bladeren er nog wel gezond uit maar de stelen rotten weg waardoor de planten spontaan afbreken. Het gaat hier voornamelijk om de micranthemum en de ludwigia. ook de cabomba is niet meer wat hij was en wordt wat bruinig en de toppen sterven af. De cryptocorines en de javavaren lijken geen last te hebben, ook de valisneria doet het nog goed.

Vanaf vandaag is ook het water wat troebel. Wat kan er aan de hand zijn? Gisteren heb ik overigens voor het eerst een schijfje komkommer toegevoegd voor de ancistrus, waarschijnlijk ook de laatste keer want het is gaan vlokken en het zweeft nu in allemaal deeltjes door de bak heen. ( misschien oorzaak troebel water? ).

Het visbestand bestaat uit:

10 roodkopzalmpjes
1 ancistrus
een paartje blackmolly's
2 maanvisjes
een paartje antennebaarsjes

Ik heb een Eheim buitenfilter en filter over aktieve kool.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe snel heb je je vissen uitgezet na het inrichten? Wist je wel dat je daar 6 weken mee moet wachten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zes weken is wat overdreven en mijn vraag ging over de gezondheid van de planten. de vissen doen het prima. De waterwaardes zijn naar behoefte van de vissen prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je een daglichtlamp erboven hangen, planten kunnen niet zonder daglicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6 weken is wat overdreven...? Tja dan moet je ook niet komen vragen waarom de zooi dood gaat als je het zelf beter weet... Succes verder.

Het beste antwoord

De groeispurt van je planten kan twee redenen hebben.

De eerste is dat er teveel voedingsstoffen (meststoffen) in het water zaten (eutrofiëring). Die kunnen ook later in het water zijn gekomen doordat ze bijvoorbeeld in het materiaal zaten dat je voor de bodem hebt gebruikt.

Met name fosfaten ("fosfor") en nitraten ("stikstof") zorgen voor snelle plantengroei.

Veel aquariumwinkels en ook veel tuincentra kunnen je water analyseren. Bij een vijvercentrum maak je een goede kans dat ze dit voor een redelijk bedrag kunnen doen.

De tweede reden is dat je aquarium te donker staat. De planten willen dan naar het licht, en "schieten door".

In beide gevallen is die groei niet vol te houden. De plant is op bepaalde gebieden te zwak, en is bevattelijk voor schimmels. Dit gebeurt bij lichtgebrek sneller dan bij een teveel aan voedingsstoffen.

Een teveel aan voedingsstoffen kan ook ontstaan doordat je er teveel vissenvoer indoet. Voer dat niet door de vissen wordt gegeten, wordt door schimmels en bacteriën verteerd, en omgezet in voedingsstoffen voor planten.

Ook een teveel aan vissen veroorzaakt eutrofiëring van het water, ook als je die vissen de juiste hoeveelheid voer geeft. De vele vissen eten dan al het voer op, maar poepen/plassen het na vertering natuurlijk ook weer uit. De vertering van een vis is niet volledig, dus op die manier komen er toch weer voedingsstoffen in het water waar die planten op tieren.

De oplossing is dus:
1.  Voldoende licht.
2.  Voedselarme bodem.
3.  Niet teveel vissen.
4.  Vissen niet teveel voeren.
5.  Planten nooit mesten!

Wil je weten wat precies de oorzaak is:
6.  Laat je water controleren bij een aquarium- of vijvercentrum.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

misschien moet je je vraag stellen op een meer specialistisch forum. Aquarium en onderhoud is best wel een veelvoorkomende hobby, maar luistert ook erg nauw in waterwaarden e.d. Goedbedoelde edoch verkeerde informatie is erg gauw gegeven.

http://www.punkyfish.nl/

Probeer het daar eens.
Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar staat ie ook al