Huisstof. Wat kun je er tegen ondernemen?

In het ene huis tref je veel huisstof aan, in het andere niet. Hoe komt dat? Ik heb de indruk dat laminaat huisstof aantrekt of in ieder geval zichtbaarder maakt. Heeft een huis met houten vloer nou minder last van huisstof? Maar ook heeft het ene huis meer stof op voorwerpen en stofwebben aan het plafond en het andere niet. Hoe komt dat toch? En neen, het heeft niets met de poetskwaliteiten van de bewoners te maken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt ipv een harde vloer tapijt nemen dit houdt het stof vast waardoor het minder dwarrelt en je er minder last van hebt. Er is speciaal tapijt Desso Airmaster die speciaal ontwikkeld is voor mensen met huisstofallergie. Verder dagelijks stoffen (met vochtige doek) en stofzuigen. Dan hou je het binnen de perken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hmm, Kaat, dat idee met tapijt / vloerbedekking had ik ook al eens opgepikt. Het lijkt inderdaad iets te helpen. Laminaat is zo lelijk en dus ook echt een stoftrekker. Ik heb ook het idee dat een houten vloer minder last heeft van stofvlokken....?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het jou echt vooral om het esthetische gaat, kun je beter tapijt in huis nemen, dat valt inderdaad minder op. Op houten vloeren valt het ook minder op dan op laminaat. Als je de gezondheidsrisico's wil beperken, kun je een luchtreiniger aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Astmapatient in huis. Hoewel het stukken beter gaat, was laminaat in het verleden de enige optie. Maar daar gaat mijn vraag eigenlijk niet over, over het esthetische. Mij gaat het meer om het praktische: Waarom hier wel meer huisstof, en daar niet.

Antwoorden (1)

Type vloer heeft geen invloed op hoeveelheid stof, enkel op de zichtbaarheid ervan. Wat wel verschil maakt is hoe groot de ruimte is en hoeveel mensen er wonen. Hoe minder ruimte en hoe meer mensen, hoe meer huisstof. Stof zijn namelijk o.a. kleine deeltjes van kleding en dode huidcellen. Daarbij speelt een rol hoe vaak de mensen thuis zijn en hoe actief ze er zijn. Als je beweegt of bv. je shirt uittrekt, komt er veel stof in de kamer vrij. Ook huisdieren dragen aanzienlijk bij aan de hoeveelheid huisstof. Verder komt huisstof vrij bij het bereiden en consumeren van voedsel. De locatie van het huis is ook niet onbelangrijk, want een deel van je huisstof komt door de lucht van buiten naar binnen en sommige straten zijn nou eemmaal stoffiger dan andere. Zoals je ziet, spelen veel aspecten mee. Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb.

Toegevoegd na 15 uur:
Reactie op je vraag over stof van de straat: Natuurlijk komt er stof via roosters, open ramen en deuren binnen. Industrie en verkeer zorgen voor de meeste buitenstof die je huis binnen kan dringen. Dus als je vlakbij een industrieterrein of een drukke weg woont, kun je meer last hebben van huisstof. Zie ook de link, de alinea 'stof'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt. Maar ik kan niet geloven dat huisstof van de straat mijn huisje binnenkomt. Daar zou ik wel het fijne van willen weten.