De WC-pot geeft soms een borrelend geluid; hoe kun je dit verhelpen?

Heeft wellicht het koude weer hier iets mee te maken? Het geluid is er zo ongeveer om de minuut en meestal alleen in de ochtend.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zojuist merkte ik dat het water in de gootsteen niet goed wegloopt. Lijkt me dat dit ermee te maken heeft?

Toegevoegd na 3 uur:
En het vermoeden van een aankomende verstopping klopt; inmiddels spoelt het water vrijwel niet meer door in zowel WC als gootsteen.

Ik ga de wooncorporatie maar eens inlichten. Zal je altijd zien, dat het in het weekend gebeurt :-(

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
34.2K

Het beste antwoord

Vaak wordt een aankomende verstopping aangegeven door borrelende geluiden of het is een aanwijzing dat de huisriolering of de ontspanningsleiding niet goed functioneert.
Wanneer je dit zelf niet kunt of wilt controleren kun je een loodgieter inschakelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar het probleem is inmiddels verholpen, er is iemand voor langsgeweest.

Andere antwoorden (5)

Is er misschien een verstopping in aantocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht zit er geen of geen goede be- of ontluchting op de afvoer. Als je dan elders water afvoert wordt de lucht in de afvoer samengeperst en komt die er via de w.c. afvoer uit.
14 jaar geleden
Als dit probleem zich opeens nu voordoet, zou het kunnen zijn dat een beluchtingskanaal onder is gesneeuwd. Niet zo waarschijnlijk, omdat er vaak warmte uit komt door de temperatuur van het afvoerwater, maar je weet maar nooit.
Beluchtingskanalen komen veelal uit op het dak.
14 jaar geleden
Zijn vaak een waarschuwing voor een aankomende verstopping.
Als u het toilet gedemonteerd heeft en u heeft geen verstopping kunnen verhelpen dan kunt u het beste een gespecialiseerd rioolreinigingsbedrijf inschakelen, controleer nog even of het echt alleen om het toilet gaat of dat er meerdere aansluitingen verstopt zitten of borrelen. Wanneer u boven het toilet doorspoeld en beneden komt het water omhoog, of u spoelt beneden door en in de afvoer van de keuken borrelt het, dan is er sprake van een totale verstopping.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zit er iets niet goed!
Probeer om er een heet water doorheen te spoelen, met wat soda.
Herhaal dit een paar keer.
Werkt het niet, dan helaas een middeltje tegen verstoppingen preventief erdoorheen mikken!