Hoe kan je het beste stof verwijderen van kamerplanten met veel kleine blaadjes?

Mijn huis is erg stoffig en ik las dat melk goed zou werken om stof te verwijderen en bladeren te laten glimmen.

Dat is prima maar niet als het gaat om kleine Ficus Benjamina met 50+ blaadjes. (foto)

Zou sproeien met een plantenspuit de oplossing zijn?
Als de stof er eenmaal op ligt moet je als nog elk blad 1 voor 1 afnemen ben ik bang.

PS
Ik zet ze liever niet in de regen of onder de douche.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
8.8K

Antwoorden (5)

Even in de keuken of de douche met een plantenspuit schoon spuiten en laten uitdruipen daarna zijn ze prima schoon.
11 jaar geleden
in de regen of onder de douche is het mooist.
maar als dat niet kan , is sproeien prima, liefst met regenwater.
je moet dan wel heftig sproeien, tot de planten druipen, anders droogt het stof gewoon weer op op de bladeren.
ik drapeer meestal een laken, handdoek of lapje rond de pot, om het vocht op te vangen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb(voor mijn aquarium)een omgekeerd osmose apparaat en het water wat daar uit komt is kalk vrij dus daar kan ik mee sproeien, de handdoek rond en over de pot is een goed idee. Ik las ooit dat je niet s'avonds moet sproeien, kan je daar iets over zeggen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zet mijn kamerplanten soms even in een regenbui.
Rieneke1
11 jaar geleden
je kan gerust in de avond sproeien, je huis is warm genoeg, daar gaan je planten niet van rotten of schimmelen hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onder de douche is niet handig dan krijg je van die kalkplekjes.
Rieneke1
11 jaar geleden
dat is waar pelle, maar als je geen buiten hebt, en bang bent voor je laminaat, is het toch wel beter dan een stofnest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het geklooi met altijd zichtbare stof of kalkvlekken heeft mij doen besluiten alle planten de kamer uit te doen. Mijn man werkt in de veredeling op een kwekerij dus die sleept regelmatig bloemen mee naar huis (waar ik ook niet echt om geef).
Rieneke1
11 jaar geleden
hm, kan je je man niet doorsturen naar mij? :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha ik heb ook veel vriendinnen en buurvrouwen ;-)
Sproeien met een plantenspuit met daarin bier i.p.v. melk geeft glans en verwijderd stof. (Wel wekelijks sproeien)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap je bezwaar tegen de regen of de douche niet, maar als je dat echt niet wilt, zou ik er de plantenspuit een keer flink opzetten. Als het oude stof er goed af is, regelmatig met een plumeau er door heen gaan. Zeker niet met melk ofzo aan de gang. Melk is enigszins vettig. Geeft wel een mooie glans, maar stof blijft er dan weer makkelijker aan plakken, dus dan kom je van de regen in de drup.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar is een erg simpele oplossing voor.
Spuit er bladglans overheen, dat is verkrijgbaar in een spuitbus.
De planten knappen er erg van op en voorkomt ook nog een weer snel stoffig worden.
Tevens een uitstekend middel tegen spint en witte vlieg.
Heb daar zeer goede resultaten mee!