Hoe komt het dat je andere kleuren leuk vind als je ouder wordt?

Kinderkamers zitten altijd vol felle kleuren. Maar naarmate de bewoner ouder wordt, worden de kleuren (meestal) minder fel en uitbundig. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur

Het beste antwoord

dat is inderdaad geen wet hoor, ikzelf schilderde als jong meisje mijn kamers in het wit, nu ik 50+ ben is er rondom mij een kakofonie van kleuren. Maar bon
Om je vraag te beantwoorden, ga ik even naar het effect van kleuren op de mensen. Zoals je weet, wordt je als volwassen mens in doorsnee rustiger in een ruimte met rustiger kleuren. Daarom kies je instinctief voor deze kleuren, die een gevoel van rust geven bij het binnenkomen. Het is niet voor niet dat de "ZEN"-mode grijpt naar neutrale tinten, vaak aardetinten.
Bij een kind is dat net andersom. Dit is medisch aangetoond. Dus weg met het lichtroze lichtblauw en lichtgeel in de babykamer, en kom op met de knaloranje teddybeer, het vuurrode ledikantje, grasgroene muren etc...tenminste als je een rustige baby wil.
Maar wellicht spelen er ook andere dingen mee. Als volwassene ga je dingen kiezen die je makkelijk in je interieur kan integreren. En dat is veel moeilijker met veel uitbundige zaken dan als je alles in een neutrale toets houdt. Een kind vraagt zich niet af : past dat gebloemde poppenkleed wel bij mij gestreepte tapijt? Het grijpt gewoon naar wat het leuk vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zowiezo omdat naarmate je ouder wordt je smaak veranderd, bijv kleuren , eten, muziek, je kijkt overal anders tegenaan. Kinderen vinden kleuren er gezellig uitzien en houden zich niet bezig met of iets matcht of niet. Als je een kind vraagd wat voor een kleur hij op de muren wil zal het waarschijnlijk gaan voor de meest indrukwekkendste kleur. In kinderogen vaak een uitbundige kleur. Als je ouder word en je gaat je huisje inrichten snap je heel goed dat overdreven kleuren veel te druk zijn en dat fel rose en fluoriserend groen en blauw niet echt matcht met je meubeltjes. Je wilt vaak een rustige kleur die in harmonie is met je inrichting. En dat je lekker thuis tot rust kunt komen. Dat is belangrijk, en wordt lastig met allerlei felle kleuren. Een kind houd van druk en het liefst met allerlei plaatjes etc. Maar er zijn ook nog wel ouderen met een kinderlijke smaak hoor ;-) of bijv 1 muur in een uitbundige kleur en de rest neutraal. Rust.....