Hoeveel theelichtjes worden er allen al in Nederland gebruikt per dag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur

Antwoorden (2)

Dit is niet exact te vertellen, wel kan er een benadering worden gemaakt door het gemiddelde te nemen van het aantal verkochte thee lichtjes per dag in een bepaald gebied. dan kan je de relatieve verhouding bepalen. bijvoorbeeld in je eigen dorp worden dagelijks 20 theelichtjes verkocht per 15000 inwoners dan is dat gemiddelde 1 theelichtje per 750 inwoners per dag (let op: dit experiment moet je zelf uitvoeren, hier zijn helaas geen gegevens over te vinden!). reken dat om naar het aantal inwoners in nederland (16000000) kom je uit op ongeveer 20.000 inwoners per dag. let op dit is slecht een benadering.

omdat het natuurlijk niet elke dag 20.000 theelichtjes zullen zijn kan je de braklav-constante er op los laten. kies als bovengrens het maximale verkochte theelichtjes per dag en als ondergrens het minimaal aantal verkochte theelichtjes. nu krijg je willekeurige getallen tussen de 2 grenzen.

ik blijf er op attenderen dat het beschreven experiment nog niet eerder is uitgevoerd. tenzij een mede reaguurder hier antwoord op heeft. . Nieuwe vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan ik wel een beetje gaan gokken, maar daar heb je niks aan.

Niet alles wordt bijgehouden, wel veel. Bedrijven zelf, willen b.v. graag weten, uit concurrentieoverwegingen, hoeveel kilo vlees en vis er wordt geconsumeerd. Dat is handig, want dan kun je b.v. in een vroegtijdig stadium trends ontdekken, en daarop inspelen. Ook zal het ministerie van Volksgezondheid (heet dat nog zo?) belangstelling hebben voor zulke cijfers. En de overheid wil ook weer dolgraag weten hoeveel we fietsen, autorijden, en hoe ver we van ons werk vandaan wonen. Dat wordt allemaal precies bijgehouden, zodat er goede planning mogelijk is b.v. voor autosnelwegen.

Je kunt je afvragen, of het echt belangrijk is, dat iemand weet, hoeveel theelichtjes er per dag in Nederland worden verkocht, of blikopeners of kookwekkertjes. Daarmee zeg ik niet dat die informatie er niet is, alleen maar dat het niet algemeen bekend is. Precieze getallen zullen er vast niet zijn, maar natuurlijk weet een producent van waxinelichtjes veel meer, dan jij en ik. Hij kent de markt.

Als ik het goed heb begrepen, dan is Bolsius zo'n beetje de enige fabrikant die er echt toe doet. Mail ze eens. Ze zullen de cijfers tot achter de komma vast niet geven, maar als dit een vraag is b.v. voor een werkstuk, of ander zinnig doel, kom je vast meer te weten.
http://www.bolsius.com/site?nl=home

Kom je er helemaal niet uit, en wil je het toch weten, mail dan naar het CBS. Als ze het weten zullen ze je het vertellen, en als ze het niet weten, ook, met daarbij een tip waar je het wel te weten zou kunnen komen.
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/home/default.htm

Succes!