Wat zijn de praktische verschillen tussen een bank van leer, imitatie-leer en stof?

We zijn binnenkort aan een nieuw bankstel toe. 1 Kind, en 1 kind in de maak, een hond in de toekomst en ik kan heel goed knoeien...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
15.6K

Het beste antwoord

Ah dat weet ik! (Ik verkoop dagelijks meubelstoffen)
Wil je iets wat niet slijt: Skai (kunstleer)
Wil je iets wat warm voelt: stof met een natuurvezel (katoen of linnen)
Synthetische stof blijft vaak lang mooi, en is ook goed te reinigen. En echt leer is vooral duur maar ook gevoelig voor kleur (vlekken en zon=bleken)

Persoonlijk zou ik in jou situatie gewoon kiezen wat mooi is, en na een paar jaren eventueel weer opnieuw bekleden laten. Ik weet dat opnieuw stofferen niet duur hoeft te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

In leer komt snel en kras.
Maar stof krijg je de vlekken moeilijk uit.
Je kan ook natuurlijk en bank hoes kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind een leren bank het beste, is degelijker maar ook wat duurder dan een nep leren bank. Maar hij is wel veel beter schoon te houden dan een stoffe bank zeker als er geknoeid word en met kleine kinderen en als de hond dadelijk op de bank mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je voor een stoffen bank gaat, neem er dan eentje waarvan je alle hoezen kunt wassen. Dus ook van de arm en rugleuningen.

Een leren bank is zeer praktisch, mits het van een goede kwaliteit is. Leer kun je reinigen en omdat het een natuurlijk product is, maakt het niet uit of het iets beschadigd.

Een nep leren bank is in zoverre praktisch, dat je het ten alle tijden kunt afnemen zonder heel voorzichtig te hoeven zijn, maar qua zitcomfort is het echt niks waard. In de winter koud en in de zomer plak je eraan vast. Bovendien is het te glad waardoor je vaak niet lekker zit.

Al met al is het én een smaakkwestie én een geldkwestie. Want een praktische en goed te onderhouden bank is echt veel duurder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een echt leren bank heeft een regelmatig onderhoud nodig anders droogt het uit en gaat het scheuren. Een echte leren bank is ook flink duurder dan een imitatie leren (sky) bank. Stof kan vlekkerig gaan worden en is minder bestand tegen vocht. Het is bij morsen moeilijker schoon te maken, afhankelijk van de kleur van de bank. Stof, stoft ook veel meer, leer en sky doen dat helemaal niet. Sky zit er een beetje tussen in, maar is wel gevoeliger voor de nagels van een hond. (maar die heeft, naar mijn mening, niets op de bank te zoeken)

Leer is in alle gevallen het sterkt en het duurzaamst, maar je zit met een flinke prijskaart en een serieus onderhoudschema.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De klippan van de Ikea heeft verwisselbare hoezen! Heel praktisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honden en kinderen gaan niet goed samen met een stoffen bank ivm haren en vlekken. Nep-leer is goedkoper maar gaat wel snel stuk, vooral met een kind. Echt leer is duurder maar wel goed schoon te houden en kan tegen een stootje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk zou ik kiezen voor leer. Je kunt er makkelijk een vochtig doekje overheen halen (en je kunt er vergif op innemen dat er tenminste een keer over je bank gekotst wordt als je 2 kinderen hebt, dus lang leve het vochtige doekje), als het van goede kwaliteit is, hoef je het echt maar een keer per jaar te behandelen, het gaat lang mee, het voelt lekker aan bij het zitten.

Als je er van houdt om elke paar jaar je interieur te vernieuwen, kun je beter een stoffen bank kopen met uitwasbare hoezen (bij Ikea hebben ze leuke). Dat is veel goedkoper. Maar als je iets wil wat mooi blijft, makkelijk te onderhouden is en lang mee gaat: kies leer.