Wat is een leuke manier om een woonkamer met open keuken kleur te geven?

Gaat om een bovenwoning met 3 niet hele grote ramen. Er valt dus weinig licht binnen.

Met welke kleuren kan is het mogelijk om de kamer toch licht te houden maar wel met een leuk effect.

Alleen wit is ook maar zo wit.

Ik heb een (om-en-nabij) plattegrond toegevoegd van de verdieping.

Toegevoegd na 6 minuten:
De kleur van de vloeren zijn een verzinsel, die zijn nog niet gelegd / besteld dus kunnen aangepast worden :)

Toegevoegd na 6 uur:
Ik waardeer de antwoorden die ik heb gehad, maar ik sta open voor nog veel meer ideeën en tips :)

Toegevoegd na 6 uur:
Ik waardeer de antwoorden die ik heb gehad, maar ik sta open voor nog veel meer ideeën en tips :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
3.7K

Het beste antwoord

Maak voor jezelf een moodboard. Zoek alle prenten, foto's,... bij elkaar die je mooi vindt. Ze hoeven geeneens bij elkaar te passen... Je zal zien dat als je ze op je bord schikt dat je een duidelijk beeld krijgt van wat je zelf mooi vindt.... Valt je oog op donker? Maak je vloer dan donker, kies voor donkere accessoires... Maak je muren licht, dat hoeft zeker geen wit te zijn of beige maar hou het licht... Kies je favoriete kleur en stap een interieurzaak binnen. Kies een wit met die kleur als ondertoon voor lijsten, deuren en plafonds... ga in dezelfde kleurkaart verder om de rest van je interieur in te kleuren. Kies wel maar voor 1 accentkleur en laat die terugkomen in je accessoires e.d. als je een accentkleur daarnaast ook op je ( nu al donkere door het weinige daglicht) muren gaat plaatsen valt het begrip accent weg... Hou je raamdecoratie licht en sober. Kies zeker niet voor zware drapages met overgordijnen....
Als je wil schilderen kies dan voor een verfsoort die licht gesatineerd is, dat geeft een reflectie van het licht op je muren. Kies je voor behang. Kies dan niet voor harde prints maar voor sober, eventueel ook licht gesatineerd.... in jouw decoratiezaak helpen ze je graag verder met zoeken... Laat je vooral niks in je hoofd praten van kleuren... smaken verschillen en jij moet je thuis voelen in je huis... en als je je bedenkt dat je geen idee hebt van kleurencombinaties, bedenk dan dat kleuren in de natuur ook allemaal samen gaan... zolang je maar kleurt met mate! Veel succes in elk geval!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Wat heel mooi is, is een zacht grijs/groene kleur. Beetje zand olijf, maar dan heel licht. De aardetinten dus. Verder hou je de kozijnen en deuren wit.

Met wat witte gordijnen heb je een heel licht, sfeervol en ruimtelijk effect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben ook maar kleine ramen thuis, dus wij hebben heel lichte beige kleur gebruikt. maar om er toch iets aparts te hebben hebben we ook 2 stroken van ong. 1m breed wat weer iets donkerder bruin is met een bloemen motief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou bv de woonkamer een zachtgele kleur kunnen geven, dan lijkt het alsof je de zon een beetje binnen hebt. Kamer 2 misschien lichtgroen, fris en toch niet donker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gebruik aardetinten,lichte kleuren.je hebt tegenwoordig zoveel verschillende kleuren.kijk naar je meubilair en maak gebruik van spiegels.die weerkaatsen t licht wat toch nog binnen komt op de andere muren en brengen zo meer licht in je woonkamer en keuken.op n egale muur past heel mooi n hele grote spiegel en deze maakt dan nog ruimtelijker ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je maar kleine ramen hebt, moet je een beetje met het licht 'spelen'.
Als je de wanden waar de ramen in zitten vrij donker maakt, dan lijkt het licht van buiten veel lichter.
De wanden waar het licht van buiten opvalt, maak je licht, geen wit, maar een kleur die ook met de donkere kleur heeft te maken, ook de kleur van de vloer moet hier bij passen, ergens tussen de lichtste en de donkerste kleur in.
Dan hoort alles goed bij elkaar en vormt het een geheel.
Ik zou het zoeken in aarde kleuren, dan passen vrijwel al je meubels er ook bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou WIT doen en dan is het al een heel stuk lichter...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een leuke felle gele kleur, het hoeft niet eens helemaal te dekken.....in mijn huiskamer heb ik met een grote kwast , een blokkwast vegen gemaakt op de muur. Het staat niet verkeerd :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb net een nieuwe verf uitgeprobeerd. Dit is een metallicverf. Die zou je kunnen gebruiken op de muur tegenover het raam. Dit reflecteerd nl een beetje. Er zijn verschillende kleuren in te vinden, dus ook voor jullie zal er vast 1 bijzitten. De verf is wel moeilijk, dus laat je goed adviseren. En 1 laag is te weinig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook erg kleine ramen (gelukkig wel op het zuiden). De huurster voor mij had een kleur geschilderd die bij het eerste antwoord ik denk de eerste bij schelp en steenkleuren is. Dit heb ik laten zitten, en het bevalt erg goed: het is mooi licht, maar het voelt ook erg warm aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je donkere meubels en vloer? Wat ik heb gedaan is alle muren wit (op 1 muur, die is cremig, niet donker).
De meubels zijn van eiken en de vloer is bedenkt met eiken laminaat. Ik heb met accocoires (voornamelijk wit met een kleurtje) licht gegeven in de kamer. Lichte spullen nemen. Zo creeer je sfeer met licht effect.