Voor hypotheektoetsing is dan het verzamelinkomen nodig of het box 1 inkomen?

Wij willen graag (ongeveer) weten voor welk bedrag we een hypotheek kunnen afsluiten. Voordat we naar een bank o.i.d. gaan dus zelf een inschatting kunnen maken.
Maar het volgende blijft onduidelijk: bij rekenhulpen wordt gevraagd naar het toetsingsinkomen. Wat is dat precies: het verzamelinkomen (box 1, 2 en 3) of alleen het box 1 inkomen?
Google kan me niet helpen maar iemand hier misschien wel... Ik hoor het heel graag!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K
Computoon
9 jaar geleden
Het verzamelinkomen en box1 inkomen zijn beide niet bruikbaar. Die worden beïnvloed door het loon volgens de jaaropgave van de werkgever (het fiscale loon) Als iemand een bijtelling wegens een auto van de zaak heeft, heeft die persoon een veel hoger fiscaal loon dan iemand die hetzelfde salaris heeft maar geen auto van de zaak heeft..Zo'n auto van de zaak is wel loon, maar geen loon in geld.

Antwoorden (1)

"Toetsingsinkomen" is een begrip van de Belastingdienst dat gebruikt wordt om de hoogte van Zorg- of huurtoeslag te bepalen.

Een hypotheekverstrekker zal een werkgeversverklaring eisen met daarop de jaarbedragen van het brutosalaris, vakantietoeslag, vaste dertiende maand en een vaste eindejaarsuitkering. Verder bedragen voor onregelmatigheid, provisie en overwerk maar alleen als die items structureel zijn. Dit is meestal een lager bedrag dan het bedrag op de jaaropgave.

Verder speelt de aard van de arbeidsovereenkomst een rol (vast/tijdelijk).

Wellicht is het handig als je de jaarbedragen van die 'vaste' bedragen alvast verzamelt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Welke elementen meegenomen, kan enigszins verschillen per hypotheekverstrekker. Uit de bron:

"Voor de berekening van de maximale hypotheek is een belangrijke stap het bepalen met welk inkomen gerekend mag worden; het toetsinkomen. Hoe het toetsinkomen berekend wordt, verschilt per bank. Bij vaste dienstverbanden met vaste inkomensbestanddelen is het toetsinkomen vaak gelijk aan het vaste periodieke salaris (per week, per 4 weken of per maand), het vakantiegeld, een eventuele vaste 13e maand en eventuele vaste onregelmatigheidstoeslagen. Niet-vaste onderdelen zoals overwerk of provisie worden bij vaste dienstverbanden soms geheel, maar meestal gedeeltelijk of niet meegenomen. Bij de banken waar het geheel of gedeeltelijk wordt meegenomen, moet er meestal wel een historie aangetoond kunnen worden."
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag is vooral in hoeverre box 3 inkomen (in het verzamelinkomen) geteld wordt - als box 3 inkomen niet vrijgemaakt kan worden levert dat toch (naast inkomen) ook fiscaal belast verzamelinkomen op. In hoeverre is dit 'fictieve' rendement conform het verzamelinkomen van invloed op het toetsingsinkomen?
We zijn beiden werkzaam in onze BV, dus dat kan ook nog wel een punt worden wat betreft een lagere hypotheek... Alvast bedankt voor je hulp!
Computoon
9 jaar geleden
Dan wordt het tijd om een specialist in te schakelen (mijn antwoord was vanuit een 'gewone' werknemer geredeneerd. Als aandeelhouder in een BV heb je waarschijnlijk (ook) box2-inkomen, winst uit aanmerkelijk belang. Bij mijn weten, doet box 3 in het geheel niet mee. (Zou ook een onzekere factor zijn voor een hypotheekverstrekker: als je de inkomstenbron zou 'opmaken' zijn ook de rendementen weg. En als je de inkomstenbron niet liquide kunt maken, kan dat de aflossingscapaciteit ook niet vergroten. Kun je 'm wel liquide maken dan kun je het bedrag als eigen geld in het huis steken en kan de hypotheek lager worden. Maar mijn advies blijft: schakel deskundige hulp in, een financieel adviseur voor ondernemers.