Ik heb geen spaargeld, wel voldoende inkomen, kan ik nu een hypotheek afsluiten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Of je een hypotheek kan afsluiten hangt van meerdere factoren af. Normaal gezien kan je met een vast inkomen een hypotheek krijgen, de vraag is echter of deze voldoende is. Je woning geldt immers als "borg" voor de bank, dus wil de bank -als jij niet zou betalen - de geleende geldwaarde terug krijgen. Dat betekent dat het huis de waarde moet hebben die jij ervoor betaalt. Als een bank denkt de waarde niet te krijgen, dan zal je niet het volledige bedrag krijgen maar de geschatte waarde van het huis. Men rekent er ook nog wat kosten bij e.d., maar in grote lijnen komt het daarop neer. Vaak zullen banken ook kijken hoe een groot deel van je inkomen je moet besteden aan afbetaling. En op basis daarvan een hypotheek toekennen.
Met andere woorden : het kan gebeuren dat je een huis wil kopen voor bv. 200.000 €, maar dat de bank je maar 150.000 € wil lenen.
Bedenk wel dat de kost voor aankoop van je huis niet de enige kost is die je moet betalen. In België moet je bv. registratiekosten betalen bij de notaris. Hoe hoog deze kosten zijn hangt af van meerdere factoren, bv. is het je eerste woonst, is het je hoofdverblijfplaats, hoeveel kost de woonst...
Plus heb je vaak ook andere kosten om een huis in orde te krijgen. Met behangen, schilderen e;d. kan je wachten maar bv. lekkend dak, onveilige elektriciteit of een lekkende gasleiding vergen onmiddellijke (en soms dure) ingrepen.
Laat je aan de andere kant hierdoor niet tegenhouden. Wat voor één bank niet kan, kan voor een andere soms wel. Ga verschillende banken af en vergelijk de rentevoeten. Kijk naar wat je afbetaalt per maand maar ook naar de totale som die je na x aantal jaren betaald hebt (een lening op 30 jaar is bv. duurder dan een lening op 10 jaar). Speel banken tegen elkaar uit, maar kijk ook naar de voorwaarden. Bij sommige sociale leningen mag je het huis gedurende x aantal jaren niet verkopen noch verhuren, dus bekijk of dit voor jou een optie is. Of je mag je huis enkel als woonst gebruiken en er geen handel in voeren. Dus kijk zeker naar de rentevoet,, maar schat ook je eigen situatie goed in.

Toegevoegd na 14 uur:
ga (gewoon ter info) eventueel eens naar een hypotheekadviseur.http://weblog.independer.nl/hypotheek
(als je van nederland bent, maar in België bestaat het ook hoor...). laat je adviseren, maar ga niet te snel in op zijn voorstel. Ga sowieso ook zelf eens langs bij banken. mij heeft hij destijds geadviseerd NIET te kopen, maar ik heb het toch gedaan en ben er nog steeds blij om.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ja, om een hypotheek te kunnen afsluiten heb je niet perse eigen vermogen nodig.
9 jaar geleden
Als je een huis wilt kopen kan dat met "eigen" geld [spaargeld] contant betaald worden.
Als je een huis wilt kopen en daarvoor een hypotheek wilt, zul je genoeg moeten verdienen, maandelijks inkomen moeten hebben, een vaste baan dus, een jaarcontract is niet voldoende.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alleen het inkomen is vandaag aan de dag niet altijd voldoende. De banken geven niet gauw meer 100% hypotheek. Daar komt bij dat de koopsom gemiddeld met 10% verhoogd wordt door bijkomende kosten van bv makelaar, notaris enz. Dan wordt het lastig om 110% hypotheek te verkrijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi, er wordt bij het afsluiten van een lening of hypotheek altijd gekeken naar je totale levensplaatje en financiële plaatje van de afgelopen 5 jaren. Dus ook of je schulden hebt of hebt gehad en of je bij de bkr bekend staat als wanbetaler etc etc etc. Ze lenen je niet zomaar geld hoor! Daar komt heel wat bij kijken!! Er zijn hele strenge regels voor!!

Er is dus geen antwoord te geven op je vraag of je überhaupt een hypotheek kunt krijgen.

Maar als alle stoplichten op groen staan is het zeker weten handiger en goedkoper en voordeliger en sneller om eigen vermogen te hebben!!!!

Sparen loont altijd ! Plus dat je elke dag rente krijgt over je eigen geld , ipv dat je rente betaald ,elke dag, over je lening!

Heel veel succes bij alles!!

Mvg gerda k.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mwoh, die rente die je vandaag de dag over je eigen geld krijgt, stelt zo weinig voor dat het eigenlijk het noemen niet waard is. Maar wel een goede tip om te zorgen voor wat eigen vermogen.