Moet ik mij aan de hypotheekvoorwaarden houden als de overheid de regels voor hypotheken wijzigt?

De overheid wijzigt binnekort wellicht de hypotheekrenteaftrek voorwaarden. En ik mag volgens mijn hypotheekvoorwaarden maximaal 10000 euro per jaar boetevrij aflossen. Geldt dat nog als de overheid de regels voor hypotheken wijzigt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als de overheid een wet aanpast waarin opgenomen wordt dat je alleen nog hypo rente aftrek krijgt als je aflost, dan komt er ook een regeling voor huidige hypotheek bezitters. OF de regel geldt niet voor hun, OF er komt een mogelijkheid om te gaan aflossen.

Overigens: 10K per jaar zal wel binnen de minimale aflossing gaan vallen, want dit is een zeer groot percentage van de modale hypotheek (250 K als ik me goed herinner, dus dit zou 4% jaarlijks aflossing zijn))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja.

De overheid kan namelijk niet de contractuele afspraken tussen jou en de hypotheekverstrekker aanpassen. Als in de hypotheekovereenkomst staat (ik noem maar wat): 'de rente is vast .. % t/m het jaar .... en 'maximaal .. % of maximaal euro ... mag per jaar worden afgelost' dan kan dit niet tussentijds worden aangepast. Niet door het hypotheekkantoor en niet door de overheid want afspraak is afspraak.

Wat echter wél aangepast kan worden door de overheid is de aftrekbaarheid van de hypotheekrente. Dat is namelijk een politieke maatregel waar de hypotheekbank ook niets aan kan veranderen.

De overheid kan ook de wetgeving veranderen rondom het verstrekken van hypotheken, de 'randvoorwaarden' zeg maar. (Bijv. 'maximaal ... van het benodigde hypotheekbedrag mag worden verstrekt in de vorm van een aflossingsvrije hypotheek.')
11 jaar geleden
Je haalt volgens mij twee dingen door elkaar. Je hebt een contract met je hypotheekverstrekker. De overheid heeft een regeling voor de aftrek van hypotheekrente, maar dat staat los van de afspraken die jij hebt met je hypotheekverstrekker. Puur technisch gezien hebben die twee dingen niets met elkaar te maken. Dat het in de praktijk voor burgers wél met elkaar te maken heeft, wil nog niet zeggen dat wijzigingen in de wet invloed hebben op afspraken in een onderlinge overeenkomst tussen jou en de bank.

Wel zou het goed kunnen dat de overheid zélf zorgt voor een overgangsregeling óf dat de regels - zoals in de huidige voorstellen het geval is - alleen gelden voor nieuwe gevallen. En mocht het zo zijn dat er tóch op den duur een regel doorgevoerd wordt die wel geldt voor bestaande gevallen, dan zou het goed kunnen dat hypotheekverstrekkers naar aanleiding hiervan zelf de mogelijkheid geven om tussentijds bepaalde afspraken te wijzigen. Voor banken is het immers gunstig als mensen hun hypotheek kunnen blijven betalen, en niet als mensen dit niet kunnen. Ze zijn hier echter niet toe verplicht, tenzij de overheid dit op de één of andere manier afdwingt bij een veranderende regelgeving, maar zoiets heeft nogal wat voeten in de aarde.