Hypotheek?

Ik heb een eigen huis en daar woont mijn dochter in.
Ik woon in een huurhuis,maar wil toch ook weer een huis kopen en wil mijn dochter niet uit mijn huis zetten(ze betaald huur)Mij vraag is kan ik de rente en kosten die ik betaal dan ook nog aftrekken van de balasting,ondanks dat ik een eigen huis heb zonder hypotheek?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel natuurlijk belasting

Toegevoegd na 20 uur:
Mijn eigen huis is zonder hypotheek en daarom mijn vraag,kan ik op het tweede huis waar ik in wil woning de kosten o.a. rente aftrekken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Even voor de goede orde:
Er is sprake van 3 (mogelijke) woningen:
1) Een woning (vrij van hypotheek) die bij jou in het bezit is en waarin momenteel je dochter verblijft. Zij betaalt huur.
2) Een huurwoning waarin jezelf verblijft.
3) Een potentiële woning waarvoor je een hypotheek moet afsluiten.

Met deze veronderstellingen leidt dat tot het volgende overzicht:
1) Deze woning valt in box 3. Je betaalt dus 1,2% belasting over de waarde. Het is dus geen eigen woning in box 1 omdat je in deze woning niet duurzaam verblijft.
2) De huurwoning is niet direct fiscaal relevant. Je kunt geen huurtoeslag aanvragen omdat je box 3-inkomen hebt.
3) Indien je deze woning duurzaam gaat bewonen kun je rente in box 1 aftrekken. Ook eventuele kosten die je maakt ter verkrijging van deze hypotheek zijn aftrekbaar. Denk hierbij aan de afsluitprovisie, notariskosten en taxatiekosten.

Hoop je hiermee geholpen te hebben,

s204599
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt alleen voor één huis hypotheekrente aftrekken. Een huis dat je wilt verhuren wordt gezien als een bron van inkomsten, en voor dat huis kun je, als je ook nog een eigen huis hebt, dus geen belasting meer aftrekken.
Als je op je iegen huis GEN hypotheek hebt maar dat contant betaald, kun je voor de eerste woning de kosten wel weer aftrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan. Van de fuscus mag je voor het eerste huis waarop je hypotheek vestigt de rente fiscaal aftrekbaar stellen. OMdat je een huis zonder hypotheek hebt, en nu een tweede woning wil gaan kopen, waarin je zelf gaat wonen, mag je dit aftrekken.
Als je dit financieel rond kan krijgen, ik bedoel dus op basis van je inkomen zou ik t maar doen, de woningmarkt is gunstig,je hebt t voor t uitzoeken, en je kunt vaak veel van de vraagprijs afkrijgen, die kans wordt alleen maar groter bij woningen die al langer te koop staan.
Ik wens je veel succes!