Hoe gaat een hypotheekgesprek?

Hoe gaat je 1e hypotheekgesprek met een adviseur? Moet je al iets meenemen naar het gesprek of hoeft dat niet? Hoop dat iemand mij een reactie kan geven. Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

Hoe meer informatie je al kunt geven, hoe meer gerichte informatie je krijgt. Je kunt dus vast een overzicht van je inkomsten, bezittingen (eigen geld) en schulden meenemen. Ook van je eventuele partner.
12 jaar geleden
Op het moment dat je daadwerkelijk een afspraak maakt vertellen ze je wel wat je mee moet nemen. Vaak bevestigen ze dit ook nog in een mailtje. Ik zou als ik jou was meerdere 1ste gesprekken plannen bij diverse aanbieders om zo een goed beeld te krijgen van hypotheken en wat voor jou het beste is. Ook zou ik niet alleen naar een gesprek gaan, ook wanneer je alleen een hypotheek wil nemen zou ik toch iemand meevragen! 2 mensen horen meer dan 1 en kunnen ook meer vragen stellen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ieder geval een recente salarisstrook, paspoort.
Daarnaast arbeidscontract / arbeidsvoorwaarden, is er een verzekering voor arbeidsongeschiktheid, is er een overlijdensrisicoverzekering, UPO-pensioenoverzicht.
Overzicht eigen middelen (spaartegoeden) en schulden.

Als er een partner is: dezelfde gegevens.
fisbel
12 jaar geleden
Wat je naast alle documenten die al genoemd zijn mee moet nemen is een basiskennis van hypotheken. Dat helpt je te begrijpen wat de adviseur zegt en zorgt ook dat je vragen stelt die je later kunnen helpen bij het afsluiten van een jarenlange verbintenis. Het valt me op dat mensen die een auto kopen de folder van voor tot achteren uit hun hoofd kennen, maar bij een hypotheek alles aannemen wat de adviseur roept.

Vragen die je kunt stellen zijn:

wat zijn de kosten voor het advies
betaal je ook kosten als je besluit ergens anders een hypotheek te nemen
wat zijn de bijkomende kosten voor notaris, taxatie, afsluitprovisie en belastingen
welke rente krijg je na de rentevastperiode (soms verhoogt een bank die namelijk doodleuk voor vaste klanten)
welke kosten zijn aftrekbaar
hoe voorkom je dat je het huis uit moet als een van de kopers (tenzij je alleen bent natuurlijk) iets overkomt

Beetje huiswerk doen en je neemt wellicht een veel betere beslissing.
12 jaar geleden
Nog even een erg handige tip voor je wanneer je zo'n gesprek ingaat: neem het volledige gesprek op met behulp van je mobiele telefoon of een mp3 speler. Op deze manier kun je thuis het volledige verhaal nogmaals erg goed na luisteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat erg handig is om te doen is een werkgeversverklaring, meenemen, die moet je eerst laten invullen door je werkgever. Natuurlijk je salarisstrook en je ID-kaart.

Papierwerk zoals waar je al je kredieten hebt is niet nodig, aangezien je toch een BKR toetsing krijgt. Die toetsing krijg je sowieso.

Succes