Nationale Hypotheek Garantie

NHG; wie kan mij in jip en Janneke taal uitleggen wat dit precies inhoudt?
Ik hoor het graag!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je een huis koopt moet vrijwel iedereen daarvoor geld lenen. Over deze lening moet je rente betalen aan de bank. De bank krijgt deze rente als vergoeding voor het voorschieten van het geld, maar er zit ook een stuk risicopremie op.

Als je een lening afsluit met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) dan neemt de stichting NHG het risico over van de bank. Dus als jij je huis niet meer kunt betalen en het huis moet verkopen dan wordt je huis verkocht door de bank om de lening te kunnen aflossen.

In sommige gevallen is de opbrengst van je huis minder dan het bedrag dat je geleend hebt. De NHG betaalt in zo'n geval het verschil aan de bank zodat de bank eigenlijk geen risico meer heeft. In ruil voor het afdekken van dit risico kun je dus een lening afsluiten met een lager rentepercentage omdat er geen risicopremie meer nodig is.

Het voordeel voor de bank is dus dat zij zekerheid hebben dat als jij het niet kunt betalen dat zij hun geld krijgen.

Het voordeel voor jou is dat als je het niet meer kunt betalen dat je niet met een restschuld blijft zitten maar dat de NHG dit betaalt.
Een ander voordeel voor jou is dat je korting krijgt op de rente die je moet betalen omdat de bank geen risicopremie meer hoeft door te berekenen.

Je moet trouwens wel aan wat voorwaarden voldoen. Deze kun je nalezen op de site van de NHG (zie bron).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Goed antwoord. Voor de volledigheid voeg ik er nog aan toe dat er bij het afsluiten van de hypotheek wel betaald moet worden voor de NHG, namelijk 0,55% van het hypotheekbedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dat wou ik ook zeggen Paulus
Een dikke plus voor je duidelijke antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel, het is me nu eindelijk duidelijk :-) Beste antwoord!!

Andere antwoorden (3)

dat houdt in als je een hypotheek afsluit en je kan het niet meer betalen, dan betaalt de fonds dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nationale Hypotheek Garantie is een optie die je bij je hypotheek kunt nemen tot een bepaald aankoopbedrag van het huis. De garantie houdt in dat als jij door omstandigheden het huis moet verkopen en je houdt daardoor een hypotheekrestschuld over dat deze voor je wordt afgelost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hou er wel rekening mee dat de NHG alleen de restschuld van de hypotheek overneemt als er sprake is van een onbeinvloedbare situatie. Denk hierbij dan bv aan scheiding, overlijden, arbeidsongeschiktheid etc.