Kun je meerdere makelaars je huis laten verkopen? We hebben er nu 1 ingeschakeld (nog niets getekend, alleen opstartkosten betaald).

Wij hebben een makelaar ingeschakeld voor de verkoop
van onze woning. Er is geen enkel contract getekend.
Buiten een paar honderd euro opstartkosten (die al
betaald zijn) zitten we dus niet aan hem vast.
Nu blijkt dat deze makelaar wel erg regionaal werkt.
Is het toegestaan en/of wordt het wel meer gedaan, om
ook nog 1 of meer andere makelaars in te schakelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (5)

Ik zet gelijk mijn vraagtekens bij de reeds betaalde opstartkosten, want is het niet logischer dat je je makelaar pas gaat betalen zodra het huis verkocht is? Je geeft nu een voorschot voor zijn/haar werkzaamheden, maar ik vind nogal dubieus. Maar goed, dat was je vraag niet.

Op je vraag: ja, dat kan. Maar kijk dan wel goed naar het contract wat jullie hebben afgesloten. Als het wel mogelijk is, betekent wel dat je beide makelaars een bedrag verschuldigd ben bij de verkoop.
Dus stel je hebt makelaar A en makelaar B ingehuurd voor de verkoop. Makelaar B maakt de deal rond, dan moet je alsnog makelaar A ook betalen, want er zijn manuren gemaakt, advertentiekosten etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hor. Zolang je geen exclusiviteitscontract met hem hebt.

In Duitsland is het zelfs normaal: De makelaar die verkoopt krijgt betaald [door de kopende partij].
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, dat mag. Kijk er alleen niet raar van op als je bij ALLE makelaars kosten moet betalen. En die zijn in de regel niet mals.
Daarnaast kun je ook nog zelf je huis op de boer gooien. Vanwege de kosten echter is dat niet erg gebruikelijk ; je betaald vaak niet alleen pas een percentage als het huis verkocht is, maar ook al voor alle administratie- en advertentiekosten, en die lopen snel op.

An sich is er trouwens niks mis met een makelaar die regionaal werkt ; daar worden meer dan 90 % van de huizen tenslotte verkocht.

Let er eventueel wel op of er niet iets van een clausule in het contract staat dat je exclusief met hen moet werken, al is me daar zo niks van bekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je mag je de verkoop van je huis bij verschillende makelaars uitbesteden. Het is wel zaak dat je vooraf daar goede afspraken over maakt.

Opstartkosten komt mij erg vreemd voor. Ik heb er nog nooit van gehoord en ik al 2 woningen verkocht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan een pand in de collegiale verkoop zetten. Of, als het een aantrekkelijke woning is, het in een 'free fight' zetten. De makelaar die het pand verkoopt krijgt een aantrekkelijke courtage, de ander niets. Pas er alleen mee op dat als je dat zou willen doen, het pand te pas en te onpas kan worden aangeboden, wat de waarde negatief kan beinvloeden. Als gevolg van een beeld van; iedereen biedt die woning aan, ze willen er snel van af of er zal wel iets mis mee zijn.

Bij collegiale verkoop maak je afspraken met alle verkopende makelaars. Gebruikelijk is dat er dan extra courtage wordt betaald en dat er een verdeelsleutel is tussen de makelaars (bijvoorbeeld 70 / 30 voor de verkopend makelaar)

Het feit dat je geen overeenkomst hebt getekend maar wel opstartkosten hebt betaald kan worden geinterpreteerd als een bevestiging van een mondeling overeenkomst. Welke ook zonder handtekening bindend is. Als je wil stoppen met een NVM makelaar ben je vaak intrekkingskosten verschuldigd (zie algemene voorwaarden NVM)