Werken in belgie, voordeliger om in nederland of belgie te wonen?

Stel je gaat voor 5 maanden in belgie (antwerpen) werken als Nederlandse. Is het dan beter om in Belgie te wonen of in Nederland qua huurtoeslag, zorgverzekering en belasting?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

In Nederland wordt voor de belastingwet beoordeeld waar iemand woont door dit naar de omstandigheden te beoordelen. (artikel 4, algemene wet inzake rijksbelastingen)

Dat betekent dat men naar de feitelijke situatie kijkt. Daarbij kijken ze bijvoorbeeld waar je woont, werkt, een bankrekening hebt, maar ook bijvoorbeeld naar je uiterlijk waarneembare wil. Wil jij in Nederland of in België wonen.
Wil je de Nederlandse toeslagen behouden, dan is het dus zaak dat je niet geacht wordt in België te wonen gedurende die 5 maanden. Je zal je banden met Nederland gedurende die tijd niet moeten verbreken.
Wil je volledig veilig zitten zal je zodoende moeten forenzen elke dag, al is een tijdelijke gemeubileerde woning voor de duur van je verblijf of een hotelkamer in België bijna zeker ook een mogelijkheid en zal dit er niet toe leiden dat je niet langer inwoner van Nederland bent.

Hoe zit het met de belasting?
Je Belgische inkomen zal belast door de Belgische fiscus. De Nederlandse belastingdienst belast dit niet, maar belast wel alle andere inkomsten die je hebt.