Hoe Huurwoning opleveren?

Na 25 jaar gaan wij verhuizen van een huurwoning naar een koopwoning. 25 jaar geleden accepteerde wij een plavuizenvloer in de keuken. Nu 25 jaar later wil de verhuurder dat deze vloer door ons word verwijderd voordat het huis opgeleverd kan worden. Volgens mij is dit juridisch niet juist en moet de verhuurder deze verwijderen. Wij leveren op zoals wij hem hadden geacepteerd. Heb ik gelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook ooit een huurwoning gehad waar plavuizen in de keuken lagen toen ik kwam kijken. Er werd me toen verteld dat ik ze zou kunnen laten liggen, maar dat ik ze -als de volgende huurders géén plavuizen wilden- weer zou moeten verwijderen bij vertrek. Voor mij reden om ze toen al niet te accepteren. Jullie hebben ze wel geaccepteerd dus kan het inderdaad zo zijn dat je ze nu moet verwijderen. Maar proberen dat tegen te gaan is altijd de moeite waard natuurlijk!

Antwoorden (5)

uw stelling is onjuist. Een huurhuis hoort in principe ontdaan te worden van de vloer( en opvallende kleuren op de muur). Je zou kunnen zeggen compleet leeg en in oude staat.
Destijds heeft u waarschijnlijk iets ondertekend dat u akkoord ging met het achterblijven van de plavuizen. Dat een nieuwe huurder deze niet wilt overnemen is aan hem.
Woningcoöperaties zijn hier tegenwoordig heel strikt in geworden
12 jaar geleden
Het verschilt per woningcoöperatie. Ik heb verschillende manieren van oplevering meegemaakt. Het moet in hun algemene voorwaarden staan op welke manier zij het van de huurder verwachten. Dus die zou ik opvragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook verhuurders van sociale woningen die bij zo'n beoordeling in acht nemen hoe lang men de woning heeft gehuurd.
Als je indertijd iets hebt geaccepteerd was dat fijn voor de oude huurders, want die hoefden dat niet te verwijderen.
Vraag waarop de verhuurder zijn standpunt baseert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kennelijk heeft een vorige huurder de plavuizen gelegd? Dan moet de verhuurder daar destijds mee akkoord zijn gegaan. Als dat niet het geval was, dan had hij de vorige huurder bij diens vertrek, de plavuizen moeten laten verwijderen.

De belangrijkste vraag is: welke stukken heb jij indertijd getekend? Staat er iets over die plavuizen in de huurovereenkomst? Is er een inspectierapport waar die vloer in vermeld staat? En heb je een overnameverklaring met de vorige huurder ondertekend?

Dit zegt het Juridisch Loket erover:
"Heeft de verhuurder de huurder schriftelijk toestemming gegeven voor bepaalde veranderingen of toevoegingen aan de woning? Dan hoeven deze bij het beëindigen van de huurovereenkomst niet ongedaan te worden gemaakt, behalve als dat nadrukkelijk is afgesproken (*). De verhuurder kan alleen toestemming weigeren als de woning door de verandering of toevoeging minder waard wordt of moeilijker te verhuren".

(*) Omdat de vorige huurder bij zijn vertrek niets heeft hoeven herstellen, mag je er toch vanuit gaan dat de verhuurder destijds met de wijzigingen akkoord ging. En omdat er kennelijk in jouw geval ook niet op papier staat dat jij de plavuizen bij je vertrek moet weghalen, hoef je dat volgens mij ook niet te doen.

Kortom, ik geef je een goede kans dat je onder de kosten uitkomt. Stuur het Juridisch Loket een een mail (of ga langs bij een vestiging) en vraag om advies! (Je kunt beter niet chatten of bellen, want dan heb je niets zwart op wit).

Succes!
12 jaar geleden
Dit valt onder het algemene huurrecht (BW6. art. 224 - oplevering) Hier zegt het wetboek het volgende over;

1- de huurder is verplicht het gehuurde bij het einde van de huur weer ter beschikking van de verhuurder te stellen (u geeft de sleutel en heeft uw spullen uit het voorheen gehuurde verplaatst)
2-indien tussen de huurder en verhuurder een beschrijving van het verhuurde is opgemaakt, (u heeft hier mogelijkerwijs nog foto's van en/of een beschrijving waarin vermeld staat dat er een plavuizen vloer geleverd is) is de huurder gehouden de zaak in dezelfde staat op te leveren waarin deze volgens de beschrijving is aanvaard, met uitzondering van geoorloofde veranderingen en toevoegingen en hetgeen door ouderdom is teniet gegaan of beschadigd. (de plavuizen zullen ongetwijfeld beschadigd/verouderd zijn; dat mag men redelijkerwijs verwachten na 25jaren) Indien geen beschrijving is opgemaakt wordt de huurder, behoudens tegenbewijs, verondersteld het gehuurde in de staat te hebben ontvangen zoals deze is bij het einde van de huurovereenkomst. (Mocht er geen beschrijving zijn van de aanvang, dan mag u er vanuit gaan dat u het gehuurde oplevert zoals u het heeft aangetroffen; tenzij de tegenpartij (verhuurder/corporatie) kan aantonen dat dit niet het geval is; alles is bijv. stuk geslagen; redelijkerwijs kan men zeggen dat het niet zo geleverd is).

Heeft u nog grote veranderingen doorgevoerd dan hoeft u deze overigens ook niet perse te verwijderen; mocht het geoorloofd zijn omdat bijv. het vorige niet meer voldeed dan is de toevoeging die u heeft gedaan geoorloofd en dient de verhuurder het opgeleverde te accepteren. Hiervoor geldt oa. BW6 art. 216-3 (ongedaanmaking veranderingen)

Toegevoegd na 4 dagen:
BW 7 ipv. BW 6!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dit niet van toepassing na 2003?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, u bent namelijk een overeenkomst aangegaan, dus valt u (ongeacht de leeftijd van die overeenkomst) onder het BW. Nu zegt het wetboek wél dat u een bijzondere overeenkomst bent aangegaan en daarom valt u (koop en huur vallen hieronder) onder BW7. BW 7 Art. 242 meldt dit ook; er kan niet ten nadele van de huurder worden afgeweken tenzij het gaat om herstellingen die door de huurder zijn aangebracht, toevoegingen en gebreken (dit heeft u niet gedaan dus er kan niet ten nadele van u worden afgeweken). U staat sterk.