Ja, dat kan.
Waarom is er nooit bezwaar gemaakt tegen de jaarlijkse verhogingen van de WOZ waarde? Niet echt slim. Gemeentes hebben er altijd een handje van gehad waardes maar op te schroeven, net zoals makelaars dat trouwens ook deden met waardes. Of is er ooit met het pand gespreculeerd? Kan ook, ook een manier om kunstmatig prijzen op te drijven. En ja, dan zit je nu met de gebakken peren.
Er stond enige tijd geleden in de krant dat de gemeentes de WOZ waardes niet gaan aanpassen indien ze lager getaxeerd worden. Dit is in principe diefstal omdat men de WOZ waarde baseert op de waarde van het pand. Als de waarde keldert zou je verwachten dat ook de WOZ waarde aangepast wordt.
Ik zou in ieder geval een hertaxatie laten doen want de ene makelaar ziet het zo en de andere weer anders.
En als beide lager uitvallen moet je toch bezwaar gaan maken tegen die hoge WOZ.

Toegevoegd na 1 uur:
Onderstaand bericht klopt, het is elke 4 jaar. Maar.... sommige gemeentes hebben iets in te halen en doen het dan per jaar. En zonder dat je er erg in hebt, als je niet oplet dus, zit je ineens veel hoger en kun je niet terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan. Dan moet je bezwaar maken

Elke vier jaar bepaalt uw gemeente de economische waarde van uw woning, de zogeheten WOZ-waarde. Deze waarde wordt gebruikt voor de bepaling van de hoogte van de onroerend zaakbelasting en het eigenwoningforfait. De WOZ-waarde kan dus worden beschouwd als een waardetaxatie van de woning. Kunt u die waarde ook gebruiken bij de aanvraag van een hypotheek?

De WOZ-waarde heeft als taxatiewaarde één nadeel: hij wordt maar eens in de vier jaar vastgesteld. Daardoor ligt de waarde in de meeste gevallen lager dan de werkelijke verkoopwaarde op de huizenmarkt. Dat maakt deze waarde meestal onbruikbaar voor mensen die hun aangekochte woning plus de kosten koper willen financieren. De waarde kan in sommige gevallen wel gebruikt worden bij hypotheekbedragen die ver onder de waarde van de woning liggen.

Of een WOZ-waarde daarbij als taxatie kan dienen is allereerst afhankelijk van de hypotheekinstelling waar uw hypotheek loopt of wordt gevestigd. Er zijn maatschappijen die in alle gevallen eisen dat er een taxatierapport komt. De maatschappijen die toestaan dat een WOZ-waarde afdoende is hebben doorgaans de regel dat de hypotheek in dat geval niet hoger mag zijn dan ongeveer 60 à 70 procent van de WOZ-waarde. In de praktijk komt het er op neer dat bij een heleboel zaken uiteindelijk alsnog een taxatierapport vereist is. Toch is het zeker de moeite waard om uw erkend hypotheekadviseur te vragen naar uw mogelijkheden.