Wanneer is het fenomeen "voorjaarsschoonmaak" ontstaan?

Waarom kwam deze specifieke poetsdrang in het voorjaar en niet bijvoorbeeld in het najaar?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat mensen die drang voelen in het voorjaar. Niet omdat het moet.
Als de zon weer gaat schijnen en de temperatuur gaat stijgen verlang je naar de frisse buitenlucht. Dan wil je weer een frisse wind door je huis laten gaan. En daarbij is het dan prettig als je huis weer eens helemaal schoon is. Incl. alle gaten en kieren die je bij de normale schoonmaak overslaat.
Sommige mensen voelen die drang om schoon te maken heel erg bij het voorjaarszonnetje. En die genieten dan vaak ook van de schoonmaak en vooral ook van het resultaat erna.
Anderen hebben dit gevoel niet en zullen hier dan ook niet zo snel aan meedoen.
Hoewel het natuurlijk wel goed is om 1x per jaar even heel grondig schoon te maken.

Antwoorden (1)

Dat stamt uit de tijd dat huizen werden verwarmd met open haarden en kolenkachels. Die gaven de hele winter veel stof en roetaanslag. In de winter was het te koud en te vochtig om allerlei spullen naar buiten te slepen om uit te kloppen, te wassen en drogen of te laten luchten in zon en wind. De hele winter had met in huis geleefd (zomers was men veel meer buiten) en zo gauw de kans er was om alles weer eens op te frissen werd die kans gegrepen.

"Een voorjaarsschoonmaak nam meestal meerdere dagen in beslag en was zeer zwaar werk. De oorspronkelijke noodzaak die bestond uit onder andere kolenkachels, beperkte stofzuigmogelijkheden en meer mensen in een huis maakte een voorjaarsschoonmaak noodzakelijk."

In zomer en herfst was het voldoende om het schoonmaakwerk gewoon wekelijks bij te houden. In de winter werd het huis, maar ook gordijnen en extra kleding en beddegoed meer gebruikt, en door het gebruik van kachels, kaarsen en olielampen werd het ook smeriger in huis. De winterperiode was niet zo geschikt om het huis te luchten en spullen buiten te zetten om te wassen en in huis de ruimte te hebben om vloeren te boenen. Veel schoonmaakwerk bleef dus liggen tot in het voorjaar een aantal droge, zonnige dagen kwamen. Er was ook geen vaste datum waarop de schoonmaak begon, het was afhankelijk van het weer.
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Ik had de Wiki-tekst ook gelezen, maar vond de omschrijving wat summier.
Jouw prachtige eigen uitleg eromheen maakt het duidelijk!
Plus.