Weet iemand hoe je dit schoon krijgt? Het is van een bloem. (Zie foto)

Mijn vader had bloemen op tafel staan die eeen soort van roodachtig bloemig/poederachtig spul hebben achtergelaten op de tafel. Als je het uitwrijft wordt het geel. Ik heb hierin per ongeluk mijn tasje gelegd en heb er nu een vlek opzitten. Weet iemand hoe ik dit wegkrijg? Ik heb een foto van de vlek en het materiaal van mijn tasje bijgevoegd. Ik hoor het graag!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.5K
Antoni
9 jaar geleden
De foto van de vlek ontbreekt (nog) bij de toelichting bij je vraag.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Vreemde foto, apart tasje in ieder geval ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kijk eens op de site omaweetraad.nl daar heb ik een keer eenzelfde vraag zien staan.

Antwoorden (4)

Dat is stuifmeel, en helaas lastig te verwijderen, je moet vooral niet wrijven, maar helaas heb je dat al gedaan.
Vaak kun je wel wat wegkrijgen met plakband, plak jet op de vlek en trek het eraf en het stuifmeel zal meekomen, maar ben bang dat dat nu niet zo goed meer zal gaan
anneliez
9 jaar geleden
Zoek iemand met een luchtcompressor. Met wat hoge druk perslucht blaas je dat stuifmeel er zo uit, ook de diepere korrels. Met plakband haal je alleen de bovenste weg. Als je niet zo'n hobbyist in je kennissenkring hebt, kijk dan je fietsenmaker of garagist even lief aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet wrijven, maar met een droge borstel het poeder er (buiten!) af borstelen. Maak de resterende vlek nat met een plantenspuit, en hang het tasje dan in de felle zon te drogen.
Amadea
9 jaar geleden
Stuifmeel, zo te horen van lelies en het is neem ik aan op de synthetische buitenkant.

Warm aanmaken en af laten koelen tot een handlauw mild sopje van Natriumcarbonaat en Natriumchloride. Baking soda met keukenzout (de normale) verhouding eetlepel, theelepel op zo een 3 liter even roeren voor gebruik. Dit onzuurt, lost de suiker verbindingen op, en wordt in geval van hooikoorts gebruikt voor ph neutrale neus spoeling tegen stuifmeel en pollen. (zie bron1) Werkt ook op de meeste tapijt en niet delicate stoffenals katoen, Zacht deppen en in laten trekken, niet wrijven. na een paar minuten uitspoelen en eventueel een keer herhalen.

Krijgt u het er echt niet uit dan kunt u de natrium carbonaat licht opstrooien en laten rusten voor 2 tot 4 uur dit ontrekt deeljes uit de vezels door uitdroging. Stofzuig deppend de stof leeg wederom niet wrijven. Natrium carbonaat (baking soda) wordt gebruikt om Polyurethaan geur op te nemen als dit erg plastic ruikt en tast in dat process niets aan.

Omdat ik niet weet wat de kleurvastheid is van uw tas raad ik aan een binnen hoekje eerst zo te behandelen ook al zit daar niets op. Zo beschadigd uw geliefde tas niet mocht bij dat merk bijvoorbeeld de kleur erg onvast zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoop dat dit uw vraag beantwoord.

Toegevoegd na 5 minuten:
Stuifmeel pollen hooikoorts spoeling info is naar Bron 2 verschoven