trichloor ethileen waarom is dat niet meer bij de drogist te koop?

Tot voor enkele jaren geleden gewoon bij de drogist te koop. Als een prima ontvlekkingsmiddel tegen vetachtige vlekken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Omdat er een verbod is op verkoop aan particulieren.
Trichlooretheen of trichloorethyleen is een giftig oplosmiddel. Het is een kleurloze, niet ontvlambare, vluchtige vloeistof met een karakteristieke geur die lijkt op die van chloroform. De voornaamste toepassing is voor het reinigen, meer bepaalt het ontvetten bij hoge temperatuur in de dampfase, van metalen oppervlakken. Verder wordt het gebruikt als oplosmiddel in kleefstoffen en andere producten. Het is een interessant oplosmiddel in kleefstoffen omdat het onontvlambaar is en snel vervluchtigt. Het is gebruikt voor het oplossen van vlekken in tapijt en kleding (hiervoor stond het bekend als tri). Tegenwoordig is de verkoop aan particulieren verboden. Trichlooretheen is een kankerverwekkende (categorie 2) en mogelijk mutagene (categorie 3) stof. De stof is irriterend voor huid en slijmvliezen en kan effecten hebben op de lever, de nieren en het centrale zenuwstelsel, met als symptomen onder meer hoesten, buikkrampen, misselijkheid, braken en bewusteloosheid. Blootstelling aan een hoge concentratie van trichlooretheendampen kan een acute vergiftiging, coma of zelfs de dood veroorzaken. Langdurig of herhaaldelijk contact met de huid kan de huid overgevoelig maken en een eczeemachtige huidaandoening veroorzaken. in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw werd 't als roesmiddel gesnoven of als oplosmiddel in vliegtuiglijm.