Een speciale ontkalker, of gewoon met azijn.
Wanneer het om normale lichte vervuiling gaat, is dat een klusje van niks. Gewoon goed insmeren . inspuiten, laten intrekken, en de kalk is pleite.

Gaat het echter om een dikke, jarenlange laag, dan kan het nog wel eens een langdurig karweitje worden. Ik heb in mijn nieuwe huis een paar van die kranen die nooit echt goed zijn ontkalkt en meer dan 3 mm kalk op de buitenkant hebben. Die omwikkel ik met lappen met azijn die ik hele nachten en bij herhaling laat intrekken. Het wordt al wel beter, maar het duurt nog wel even voor het ECHT weg is.

Leg maar eens een ei in een beker azijn. Dat is ongeveer een milimeter kalk of minder, en het duurt bijna een week voor die hele schaal is opgelost (waarna je een heel grappig, blubberig windei hebt - een erg leuk proefje voor met kinderen). Maarja, een kraan in een beker azijn leggen wil niet echt, dus moet het met die natte lappen. Maar uiteindelijk wordt het weer blinkend schoon.

Overigens hoeft het niet per se schoonmaakazijn te zijn, keukenazijn wil ook. Als het maar door- en door nat is. En gedurende lange tijd gehouden wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik doe dat dus wel Marleen. Bij de laatste verbouwing aan mijn huis heb ik mijn badkamerkranen gewoon losgesschroefd. Dopjes draaien in de muur, anders zit je zo lang zonder water. En dan de hele kraan in een emmer met azijnoplossing leggen. Daarmee wordt ook het binnenwerk schoon. Daarna is ie echt weer als nieuw!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de wastafelkraan wou dat ook wel, maar het probleem zijn bij mij de 'kranen' van het toilet. Mijn toiletten worden doorgespoeld met grondwater dat in een groot vat in de kelder op druk gebracht wordt . Achter de toiletten zit dus alleen een spoelknop met een pijp, en dat is te groot (en te lastig ook in de praktijk) om los te halen en lekker te laten weken, dus ja, dan zit je....

Andere antwoorden (8)

Met een anti kalk aanslag reiniger,gewoon te koop bij de supermarkt. Kalk aan kranen kun je met azijn schoon krygen. S avonds om de kraan n watje met azijn doen en s morgens weer weghalen. Werkt prima!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik altijd cilitbang, en werkt bij ons perfect. In onze gemeente hebben we hard water en heb veel producten gebruikt maar kom iedere keer weer terug op cilitbang.

Als je ook last hebt van schimmel in de voegen kan je schimmelweg kopen bij de supermarkt.

Pas op met beide producten met je ogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat klopt een +
Toen ik hier in dit huis kwam zat er een flinke laag op de douchekraan, het is een huurhuis en de verhuurder vond vervangen ivm kalk niet nodig.

Al die dure middeltjes uit de supermarkt hielpen niet echt en vond ik ook niet prettig omdat het toch chemische 'troep' is.

Hoe ik het uiteindelijk weggekregen heb?! Ik heb schoonmaakazijn (fles a 50 cent!!!) in een plantenspuit gedaan dit na elke douchebeurt erop gespoten. De eerste 2 a 3 keer goed geschrobt maar dat hielp niet echt, echter door consequent na elke douchebeurt te spuiten was het met 2 maanden volledig weg, nu spuit ik nog steeds na elke douchebeurt en het blijft weg, heb weer een prachtig glanzende kraan!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kalkaanslag verwijderen in de badkamer, douche en wasbak gaat makkelijk met azijn in een oude spuitfles. Verwarm azijn en vul de spuitfles er mee. Spuit de badkamertegels, douchebak, wanden en deur van de douchecabine en de wasbak(ken) er mee in en laat dit 10 tot 15 minuten intrekken. De kalkaanslag verwijderen met een sponsje. Zo nodig herhalen. Goed ventileren!

Kalkaanslag verwijderen van uw kranen doet u door in azijn gedrenkt keukenpapier om de kraanhals te leggen. Laten inwerken en naspoelen met water. Is de aanslag niet verdwenen? Breng dan 1 dl witte azijn met 1 dl water aan de kook. Als dit mengsel kookt, los er dan een snufje zout in op. Als het zout is opgelost giet u de vloeistof op keukenpapier en wikkelt dit om de kraan. Een paar uur laten inwerken en na verwijderen goed droogwrijven.

Kalkaanslag voorkomt u door altijd goed na te drogen. Ook kunt u kalkgevoelige oppervlakten insmeren met glansspoelmiddel, hierdoor hecht de kalk minder snel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met antikal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een mengsel van calciumcarbonaat, calciumbicarbonaat en magnesiumcarbonaat. Het beste werkt zoutzuur, maar dat kan problemen geven met de voegen van de tegels en de kraan. Het beste werkt toch het antikalk wat je in de winkel kan kopen. Neem de goedkoopste, want de werkzame stof (meestal fosforzuur) is het zelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf een waterontharder laten plaatsen.
Die haalt deeltjes uit je water die varantwoordelijk zijn voor de vorming van kalkaanslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met azijn.