Waarom mogen sommige kledingstukken niet in de droogtrommel?

Ik zag in het wasvoorschrift van een 'gewoon' blousje staan dat ze niet in de droger of in de stoom-functie van een wasmachine mag. Er zitten wat metalen knoopjes aan, maar niets anders dan een ander kledingstuk.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.6K

Antwoorden (3)

Om te beginnen is de droger funest voor al je kleding omdat er zoveel stof van de kleding loslaat.
Sommige kledingstukken zijn wat brozer dan anderen en dan kunnen de winkels/fabrikanten de kwaliteit niet meer garanderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vaak kan het er wel in, maar evengoed slijt het wel harder. Als de fabrikant op het artikel zet dat het niet in de droger kan, en jij doet dat toch, kun jij niet komen klagen als je kledingstuk valer is geworden, of er gaatjes inzitten. Hij had immers gezegd dat het er niet in kon,
Zelf gooi ik ongeveer alles wel in de droger, bij gebrek aan ruimte om de boel uit te hangen. In de zomer hangt het buiten, in de winter gaat het in de droger ( en dan reken ik eind mei tot de winter....).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sommige stoffen kunnen niet tegen al te hoge temperaturen. Vermijd bijv. stoffen met mousse, rubber of gewatteerd in je droger te stoppen. Zit er op jouw droger geen speciaal wol symbooltje, dan kan je ook wol niet in de droger doen. Wol zal bij teveel hitte vervilten, pluizen en zelfs vaak krimpen. Sommige katoenen stoffen zoals van sommige sweatshirts kunnen gaan 'pillen' en als dit het geval zou zijn, staat op het wassymbool de droger doorgekruist. Zijde en linnen kan er zo gekreukt uitkomen dat het niet meer zo mooi te krijgen is als het was.
Veel delicate stoffen zijn niet bestand tegen de vaak hoge temperaturen of het trekken aan de stof door het draaien en het gewicht van de andere kledingstukken.
Ze komen er dan vaak uitgelubberd uit en vooral shirts verliezen hun vorm of wijdte van onderen als er een boord aan zit.
Als het wassymbool vermeldt dat het niet in de droger mag, ga er dan van uit dat het door de stof van het kledingstuk aan uiterlijk verliezen zal.
Gewatteerde spullen zoals vesten , jassen etc. zijn niet geschikt omdat de vulling gaat klonteren en aan elkaar blijft plakken tussen de stofdelen.
amc