Als ik een stuk jonge kaas in een plastic kaasdoos bewaar,heb ik altijd dat er vocht bijkomt hoe voorkom ik dat ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.9K

Antwoorden (7)

Kaas bevat vocht. De kaas zal dat vocht deels af stana ana de mogeving, waarna het vocht condenseert tegen de buitenkant van de plastic doos. Dit is niet te voorkomen.

De kaasboer levert de kaas meestal in papier met een plasticfolier er tegenaan. Hierbij heb je het probleem minder, omdat het vocht er uit kan 'luchten'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door een stukje beschuit bij de kaas in de kaasdoos te doen. Probeer maar,t vocht trekt in de beschuit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leg de kaas op huishoudrol papier en leg er een suikerklontje bij. je zult zien dat het klontje na een paar dagen nat is en vervang het dan weer. Zo doe ik het ook en het werkt.
amc
14 jaar geleden
Als kaas gauw vochtig uitslaat moet je onder de stolp een suikerklontje leggen.
De kaas blijft dan mooi droog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe een suikerklontje in de bewaardoos. Deze absorbeert het vocht en beïnvloedt de smaak niet.
Je kunt de kaas ook in een schone theedoek bewaren. Neem wel elke week weer een schone theedoek.

Toegevoegd na 6 minuten:
Door temperatuurverschillen wordt het 'zweten' van de kaas verergerd, dus bewaar de kaas op de minst koude plaats van de koelkast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de kaas gebruikt hebt en je sluit het doosje, dan zit er omgevingslucht in het doosje. Zeg maar lucht van 20 gr C.
Als je het doosje dan in de ijskast zet koelt de lucht af tot zeg 5 gr C. Lucht van 5 gr kan minder water bevatten dan lucht van 20 gr en dus condenseert het water uit de lucht en slaat neer op de binnenkant van het doosje. Tel daarbij nog wat vocht die door de kaas wordt afgescheiden en je hebt een zwembad.
De vraag is dus: hoe krijg je het condenswater uit het doosje. Je kunt b.v. een paar gaten in het doosje boren, zodat het vocht kan ontsnappen in de ijskast en neer slaat op de koelelementen. Echter, je kaas droogt dan wel iets sneller uit. Als je lang over een stukje kaas doet is dit dus niet zo’n goede oplossing. Elk voordeel heb zijn nadeel. Een tweede oplossing is al genoemd. Je doet dus een waterabsorberend product in het doosje, zoals suiker of zout. Het beste lijkt me zout omdat dit meer vocht opneemt dan suiker en ook de korreltjes van zout zijn kleiner dan suiker en dus is het totale oppervlak van het zout groter. Je kunt ook aan silicaat (silica) denken. Dat zijn die zakjes met korreltjes die je wel eens in de elektronicaverpakking aantreft. Het voordeel is dat de korreltjes in zakjes zit en tevens dat je het opgenomen vocht weer kunt verdampen als je ze even op de verwarming legt. Regeneren heet zo 'n proces.
Ten slotte zou ik eens experimenteren door de kaas met een stukje absorberend papier van een keukenrol te omwikkelen. Laat me even weten welke methode de beste is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is condensvocht omdat kaas een beetje zweet
je kunt hem het beste ook buiten de koelkast bewaren op een koele plek dan zweet hij minder