Keer het matras regelmatig om. Naar alle vier de kanten.
Stofzuig het matras geregeld. Doe dit regelmatig omdat het snel een opeenhoping van stof kan worden. Gebruik een krachtige stofzuiger en ga hiermee over het gehele matras zowel de boven als onderkant. Door dit te doen zuigt u veel stof en eventuele beestje op. Het is toch een beter gevoel dat deze in een stofzuigerzak zitten dan in je matras!
Het matras grondig reinigen
Heb je een duur matras en deze is nog helemaal goed? Dan is het mogelijk het matras te laten reinigen door een daarin gespecialiseerd bedrijf. De kosten bedragen ongeveer voor eenpersoons matras 35 euro en voor een tweepersoon matras 60 euro. Het wordt dan gereinigd met een speciale machine die het matras zeer schoon maakt.
Voorbeeld:
http://www.fermacleaning.nl/?gclid=CJWRnOi_w7UCFabLtAodI3AA-w

> wel eerst een prijsopgave vragen hoor!

Als het om kleine vlekken gaat kun je die met een doek met wasmiddel vaak wel reinigen. Niet te nat maken en goed laten drogen. Dus bijvoorbeeld in de zomer buiten doen.

Dekens:
Goed buiten uitkloppen volstaat heel lang.

Dekens die je niet zelf kan uitwassen kun je naar de stomerij brengen als dat nodig is.