wie heeft er wel eens een noorse trui gewassen? het is een echte wollen trui met een windstopper voering graag tips en ervaringen bvd Jannie

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (5)

Mijns inziens stop je hem in de wasmachine op een wolprogramma met een heeeeel klein beetje vloeibaar wasmiddel. (echt maar een heel klein beetje gebruiken hoor). Daarna liggend drogen. Maar wel zo dat het een beetje snel gaat. Dus op een rekje leggen zodat er ook lucht onderdoor kan, anders gaat het te lang duren en gaat het ruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet doen hoor.
Als ie nog niet gewassen is: NIET in de machine stoppen.
Mijn moeder heeft ooit mijn echte Noorse trui ( zonder windstopper) gewassen. Op een wolwasprogramma wat volgens mij niet heter is als 30 graden en het ging faliekant mis.
De trui was evengoed gekrompen en werd hard en stug. Neem met zo'n dure trui geen risico en breng hem naar de stomerij....wel wat duurder maar dan weet je zeker dat de trui goed blijft.
Als je zelf de gok wilt wagen zou ik de trui met de hand in een emmer met héél lauw water en een beetje Woolite wassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb er ook wel eens eentje laten krimpen. Zonde, want ze zijn duur....
Ik was ze nu met de hand en in veel koud (of vrijwel koud) water wassen. In het bad bijvoorbeeld, zodat de vezels zo weinig mogelijk over elkaar heen wrijven, om vervilting te voorkomen, en met een beetje wolwasmiddel
Daarna heel goed uitspoelen met veel water.
Drogen door de trui tussen twee handdoeken te leggen, op te rollen en het water eruit te knijpen. Daarna liggend op een handdoek op een wasrek verder laten drogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist. PLUS
In een grote bak, of in bad en heeeel voorzichtig.
In principe moet je een Noorse trui kunnen wassen in de wasautomaat op het wolwasprogramma met een wolwasmiddel want zo doen ze het in Noorwegen ook.

De echte originele manier is om de trui te wassen in de sneeuw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maria16,zo is het maar net,wat jij schrijft. Ik waste noorse truien altijd zo,nooit geen problemen gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet het brand,hier ook nooit problemen mee gehad.
Ja, ik ben ervaringsdeskundige: ik doe het op de hand, hoe zwaar het kledingstuk in natte staat ook wordt. Speciaal wolwasmerk en in een bak rustig op en neer bewegen. Daarna in koud water uitspoelen en horizontaal laten drogen. Ik heb het ooit een keer grandioos verpest, toen heb ik lauw water voor het wassen genomen en koud voor het spoelen en het is nooit meer goed gekomen. Soms geven truien aan, dat het ook in wasmachine kan, 30 gr., maar dat doe ik nooit. Ik heb Noorse, Ijslandse en Deense vesten en ik doe het altijd op de hand. Nooit in het sop laten staan, direct afwerken. In Scandinavië wast men zelden de truien/vesten, daar legt men het in de sneeuw. Maar dan kunnen we hier lang wachten.
Meestal zijn de spullen van vuilwerende wol gemaakt. Ik hang veel in de buitenlucht om op te frissen.
Van begin tot einde met koud water, dus!
Als je gaat wassen!
Toegevoegd op 30 januari 2020 11:21: tekst