Mijn lichte wasgoed is verkleurd door een donkerblauwe sok. Hoe krijg ik mijn wasgoed weer witter??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.2K

Antwoorden (4)

Laat de witte was een uurtje in de machine weken met echfalon/echfawit (verkrijgbaar bij de drogist) en draai daarna het wasprogramma af.
Zo heb ik blauwe balpeninkt uit een wit overhemd gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echfawit is een oplossing. Probeer eerst eens de middelen van de wibra (klinkt stom) maar dat werkt zo goed.....
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt ervan af wat voor soort was het is. Met handdoeken en zo en wit katoenen ondergoed kun je meer uithalen dan met (fijne) bovenkleding.
Er is spul in de handel om je was witter te laten lijken (supermarkt, drogist), maar dat zou ik niet voor bovenkleding gebruiken.
Helemaal witte bovenkleding kun je in een lichte chlooroplossing (bleekwater) zetten (niet onverdund gebruiken). Hoe warmer het water, hoe beter het werkt. Soms kan dit ook bij gekleurde was, maar dan sterk verdunnen en vooral niet te lang erin laten staan. Blijf erbij, zodat je ziet wat er gebeurt. Dit moet je eerst op een onopvallende plek uitproberen, want het kan ook zijn dat alle kleur er dan uittrekt en dan is je kledingstuk naar de maan. Aan de andere kant: nu het zo verkleurd is trek je het misschien ook niet meer aan, dus wat heb je te verliezen?
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En een test bij Tros Radar:

Je hebt van die doekjes die je in de trommel kunt stoppen om te zorgen dat kleuren niet in elkaar overlopen. Nou blijken die gewoon niet te werken. MAAR! Ze schijnen dus wel te werken op reeds verkleurde kleding. Doekje erbij en die neemt dus de overgelopen verf weer op.
als de was nog nat is .....
niet op gedroogde verkleurde was